Hej, är det någon som vet hur en offeranod (i magnesium) brukar se ut när den är dags att byta? Vi har tyckt att vattnet lunktat lite unket sista tiden så därför öppnade jag vvb för att kolla anoden (jag läste någonstans att lukt kan bero på att anoden behöver bytas ut). Vvb är ca 2 år gammal, 10 liters Tesy monterad under diskbänken och används i vår sommarstuga (med grävd brunn). Vi har tagit vattenprover ett par ggr och vi har ganska hårt vatten 10 dh, inga andra anmärkningar. Vvb är avstängd när vi inte är där (frostfritt).

Se bilden, den är såklart angripen av rost men frågan är om den har gjort sitt, alltså är det dags att byta den? Emaljen inuti vvb verkar vara fin, däremot är värmeelementet rostigt.

bild.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu vet jag ju inte hur den såg ut ny, men skrapa lite på ytan så ser du om den blir "som ny". Då kan du lugnt köra på med den ett tag till. De anoder jag bytt i min panna har varit betydligt hårdare åtgångna än den.

Skrapa bort oxiden så magnesiumet kommer fram igen.
 
Ser inte ut som det offrats speciellt mkt av den, det ser däremot ut som det bildats någon form av avlagring/salt/kalk på ytan av den, så som föregående talare säger, borsta av den och se hur ytan ser ut. Så länge du har magnesium kvar så offras den ju och processen fungerar tills det är noll kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.