Är i färd med att renovera en gammal parstuga från sent 1800-tal. I färdigt skick kommer den att ha två våningsplan + pannrum i källaren. Det jag funderar över är värmesystemet – det ska byggas nytt från grunden då huset idag värms med vedspis och kaminer.

Idag bor jag i tätort och det enda elbortfallet jag varit med om är ett på tre timmar under ”Gudrun”. Men dit vi ska flytta är utan el vanligt – skogsbygderna i Dalsland. Så jag vill bygga ett värmesystem enligt självcirkulationsprincipen – i varje fall ska det kunna fungera enligt den när elen faller ifrån. Idag har jag en vedanläggning med en Atmos DC30SF panna med Laddomat 21 och 700 l tekniktank samt två slavtankar á 500 l. Tanken är att jag ska ta med mig den anläggningen (men inte nödvändigtvis använda tankarna, för de har jag användning för i andra hus) och ansluta fjärrvärme i nuvarande huset innan vi säljer det.

Att pannan är en ”top of line” har jag redan märkt, bra verkningsgrad och stora anslutningsmuffar, så den har jag inga funderingar kring utan det jag undrar över är vilka erfarenheter det finns om nybyggda självcirkulationssystem vad gäller dels panna till ackumulatortankar, dels till radiatorerna – avseende rördimensioner, verkningsgrad, vvb i tekniktank eller ej och sådant.

I övrigt har jag tagit del av Fredrik Degermans lösningar med separata enheter och de verkar förnuftiga. Jag är inte främmande för att bygga ett system som innehåller pumpar (till Laddomat och cirk.pump för radiatorslinga) för optimal verkningsgrad – men jag vill att systemet ska fungera ”off grid” med god verkningsgrad.

Tacksam för synpunkter
 
Självcirkulation är inte dumt men jag har själv inga goda råd för det. På gården där jag växte upp hade vi cirk.pump men reservkraft med omvandlare 12v --> 220 volt. Ett rätt komplicerat och klumpigt hemmabygge men funkade fint.

Numera finns det ju ganska smidiga små omvandlare i paket med batteriladdare och laddvakt samt en regulator som slår till när strömmen försvinner ur nätet. Vi har hittills fixat strömavbrotten hemma på gården med kamin men det är bökigt när vi jobbar. När vi nu gör om värmesystemet (kökspanna, ack, solvärme) kommer vi skaffa ett sådant nödströmspaket för att driva cirkpump, laddomat och ev. solvärmepumpen. Batteriet räcker inte i evigheter men det är sällan längre strömavbrott än över dagen Utom med Gudrun förra året då den försvann i fyra dygn.

Kanske ett alternativ till självcirk. även om det senare alternativet är en enklare lösning?
 
Yondalar här på forumet brukar ha lite funderingar om sånt här tror jag..

Var är han :)
 
Jag har precis installerat en Atmos DC35SF (jag tror det är samma sorts panna, bara nyare tillverkningsdatum). Mitt hus fungerar utmärkt på självcirkulation, eller rättare sagt det gjorde det med den gamla pannan. Nu har jag inte hunnit prova ännu, men tanken är att det ska vara något liknande.

Atmos DC35SF går att elda utan el. Det blir ju på självdrag, så man får ha en rimlig skorsten, så att den får hyfsat drag. Tillverkaren anger att pannan ger max 60% av effekten på självdrag.

Laddomat 21 kan ladda via självcirkulation. Inte lika effektivt som med pump, men pannan är ju inte lika effektiv, den heller. Om du håller rördimensionen tillräckligt stor (jag har 35 mm) och ser till att rören dras vettigt, fungerar det.

Stamledningarna till elementen, som går ut från pannrummet, är 2 tum i mitt hus. Troligen har det från början (1943) byggts för självcirkulation, men begåvats med cirkulationspump när oljeeldningen sattes in 1972. Nu är jag tillbaka på vedeldning igen. Den nya shunten är inkopplad med "modernare" dimensionen 28 mm, men om man öppnar den för fullt ska det gå att få hyfsad cirkulation ändå, sägs det.
När Gudrun höll på var vi av med strömmen i 28 timmar, mina svärföräldrar i 28 dagar...

Vi har två öppna spisar och två vedspisar också, så det går att få lite hjälpvärme, om det skulle behövas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.