Börjar få in lite info (fakturor) :-/ från skilda håll som jag tänkte delge till er som sitter med försäljarens kalkyl och drömmer.

http://home.swipnet.se/billbergs/ under kostnader.
 
Tjena Janne! Hur går bygget av "drömkåken"?

Intressanta uppgifter angående kostnader :(

Kan du förklara de här kostnaderna lite mer? När betalas dom? Till vem?

Jag har tyvärr inte hört talas om dom förut :-/

Avgift för bygganmälan 6 156:-
Planavgift 17 820:-
Mätningsavgift 5 544:-
Lägeskontroll av grunden 3 292:-

Spika lugnt...
/Jonte
 
Det hade inte jag heller.......................

Det är kommunen som på detta vis förstärker sin kaffekassa.

Bygganmälan måste ansökas för att bygget skall få påbörjas. Att det kostar pengar kanske inte är lika känt. Skall betalas innan bygget startar.

Planavgift har jag ingen aning om vad det är men skall rota i det. Skall betalas innan bygget startar.

Mätningsavgift är att stolpar visande husets placering sätts upp på ett korrekt vis. Skall betalas efter stolparna satts.

Lägeskontroll görs innan grunden gjuts för att se att den verkligen är placerad såsom stolparna visade. Skall betalas efter utfört uppdrag.

Hoppas att detta är en lokal kaffekassa så att ni andra inte behöver leka sponsorer för era kommuner.
 
Söker man efter planavgift på stadsbyggnadskontorets hemsida får man följande svar:

Frågan är för komplex. Var vänlig försök igen med en enklare fråga.


Jag tror jag skall ringa och höra efter vari komplexiteten ligger. Men det är ju klart, att motivera varför det skall kosta 17.820:- är ju kanske inte så enkelt.
 
Jag hittade lite om planavgifter:

Planmonopolet: Kommunens exklusiva rätt att bestämma hur och var bebyggelse får ske.

Planavgift tas ut vid bygglov inom områden där gällande detaljplan antagits enligt PBL.

Byggnadsnämnden har enligt PBL 11:5 rätt att ta ut avgifter för sin verksamhet. Kostnadsuttaget grundar sig på den s k självkostnadsprincipen som innebär att avgift får tas ut med högst det belopp som motsvarar den genomsnittliga självkostnaden för åtgärderna.

Planavgiften ska täcka den kostnad kommunen har för att ändra i detaljplanen. (18 000 för att ändra i planen - undrar vad kommunen har för timdebitering egentligen...)

För myndighetsutövning utgår inte mervärdesskatt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.