Hej!

Ska gjuta en mindre grund senare i veckan och behöver tips från någon kunnig ang. hur man placera ut armeringsjärn (12mm). Ska ha 3st i botten på voten som ligger på distanser men hur gör man med de 2 eller 3st som utgör den övre nivån?

Najas fast i armeringsnätet? Hur gör proffsen? tacksam för alla tips.:)
 
Jag ska fästa den övre vot-armeringen ovanpå armeringsnätet.

Det ska inte vara några problem. Det är på rätt nivå och det handlar ju bara om att hålla armeringen på plats vid gjutningen.
 
Mikael_L
Tänker du inte ha några "villabyglar" då?
 
Som jag förstått det så behövs villabyglar främst när markförhållandena inte är de bästa och jag har utmärkta markförhållanden (morän).

För att ändå få lite sinnesfrid tänkte jag lägga raka 1m-bitar som solstrålar in mot mitten eftersom jag ändå har en del armering över. Jag hoppas att detta ska ge samma typ av effekt. Någon som kan armering får gärna lämna synpunkter på det :)
 
injonil skrev:
För att ändå få lite sinnesfrid tänkte jag lägga raka 1m-bitar som solstrålar in mot mitten eftersom jag ändå har en del armering över. Jag hoppas att detta ska ge samma typ av effekt. Någon som kan armering får gärna lämna synpunkter på det :)
??
Det förstod jag inte...

(Byglar är till för att ta upp skjuvkrafter - får du inga "balkpåkänningar" pga din starka undergrund behövs inte byglarna)
 
Villabyglar ska väl peka in mot centrum på plattan, som en solfjäder?!

Tanken var alltså att bara lägga ut raka armeringsjärn på samma sätt, dvs utan byglar.

Men behövs det inte så finns det egentligen ingen anledning. Skippar nog det också...
 
Tillverkare av kantelement förordar dom där 1-meters bitarna, från kantbalken och in på plattan nätarmering. men inte i något solfjädersystem, utan i vinkel från kanten och in. 1 meters mellanrum, men har du fler än så, kan du gå ned i avstånd. I dessa kan du hänga armeringjärnen i voten. f ö har jag inte sett några problem med att lägga i järnen efterhand som betongen kommer i voten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.