Hej,

Vi undrar om det finns någon/några där ute som inrett eller planerar inredningen på övervåningen i Smålandsvillan Villa Nybro med 38 graders takvinkel? Vi tvingades att välja denna takvinkel eftersom vår kommun inte tillät 45 graders takvinkel vid nybyggnation.

Finns det några förslag till planlösningar? Vad gör man av vinkelöverbyggnaden? Hur löser man staket kring trappuppgången (vi har takkupa)?

Vore tacksam för lite idéer och förslag att diskutera.

/Maria och Jonas
 
Hej!
Det är inte så vanligt att man set någon som inte har 45graders vinkel på sin smålandsvilla.
Vi tittar på ett område där detaljplanen säger max 38 grader. Så därför tänkte jag fråga:
känns det som att mycket att ytan förvinner på övervåningen? hur många boyta för man ut av en inredd övervåning? Kostar det något i tillval hos SMV att byta taklutning?

mvh
Andreas
 
även jag söker svar på hur någon gjort med staketet kring trappuppgången när man har takkupa.. inget svar hittils....väntar tålmodigt!
 
Hej!
Vi står oxå inför samma dilema, d v s en kommun vi bor i har samma regler med 38 graders lutning. Har ni varit och tittat på någon SMV med den lutningen? Fattar inte varför de inte kan ha ett förhöjt liv på huset, 500mm skulle räcka långt.

mvh
Ajohan
 
Orsaken till att att modellprogrammet saknar alternativ förhöjt fasadliv är troligen begränsningar i leverantörens produktionslinje.

Prefab´s styrka är stora serier. Prefab´s svaghet är att flexibiliteten är begränsad. Jag skulle ge rådet att snegla på konkurrenter. Det går också att bygga i lösvirke, vilket ger åtminstone högre kvalitet än detta produktsegment. Priset blir svårt att spö när vi talar om normalleverans i denna husklass. Däremot med ändringsjobb inräknade gissar jag att utfallet blir ett annat.
 
Fick pris på att inreda övervåningen:
Luftning (regel + oljeboard)
Spika på takstolar 70 mm + liggande 45
Isolera + plast
Glespanel

Material kostnad 50kkr
Arbetskostnad 300kkr exkl rot

Ingen el, ventilation, gips, innerväggar, golv ingår i ovan pris

Vad tror ni om priset???


Har redan från start takkupa och fönster (SMV monterat)

Ajohan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.