Normalt vad jag vet och hört vill Älvsby-Hus ha 300.000för att fixa övervåning. Om du har mtrl och köper jobben får du räkna med att betala.
El 15000
Va 20000
Övrigt ca 65000.
Detta förutsätts att du har alla pinaler.
Normalt pris för dylikt när det gäller övervåningar är att du betalar ca 5000/m. Svart hälften.
 
Vi har betalat snickarna strax över 200 000:- (inkl.moms, stockholmspris) för isolering av tak och ytterväggar, isolerade innerväggar, eldragning, uppsättning av takpanel och montering av braskamin och centraldammsugare. Inklusive material.
Spackling, tapetsering och golvläggning fixar vi själva och badrummet inreder vi senare.
 
Lämnade inte Älvsbyhus väldigt mycket material efter sig på byggplatsen? Jag håller just nu på med inredning av övervåningen och tror mig klara mig/oss ur detta väldigt billigt ;D..Vågar inte hiva ur mig dessa siffror för då skrattar ni väl ut mig..Jag återkommer i så fall till våren/sommaren och säger vad det verkligen kostade. Isolering skall vi köpa på byggmax eftersom de helt enkelt är oslagbart billiga. Vi hade tänkt oss att ha 20cm i väggar och 30cm i snedtaket och 30-40 högst upp. Allt det virket som älvsbyhus lämnade efter sig och jag jag bar upp till övervåningen har kommit till användning. Takstolarna behöver ju "tjockas" upp eftersom det skall in mycket mer isolering där än de tillåter i dagsläget. Även den låga väggen som blir behöver bli lite tjockare. Så vi har helt enkelt byggt ner snedtaket så att det får plats 30cm isolering och en luftspalt, sedan har vi spikat 2" regel på båda sidor om den låga väggen för att få plats med 20cm isolering där. Än så länge så går vi fortfarande på "gratis" material som blev kvar och det finns ganksa mycket kvar. Vi kommer således inte behöva köpa speciellt många meter regel när det har tagit slut.
Spånplattor och masonit/papp skall också köpas på byggmax. Vi har en elektriker i släkten och rörjobbet har jag en kompis som kanske kan fixa/övervaka. Jag är övertygad om att detta kommer att sluta långt under 100kkr och hoppas på att det inte går speciellt mycket över 50kkr, nånstans därimellan ligger väl sanningen ;D ;). Då har jag inte räknat på badrummet eftersom det skall göras när det finns pengar över, lite då och då..Tapeter och golv har jag inte heller bestämt nån standard för och det är mycket möjligt att "damen" inte känner för att hålla min budget ;D. Vi har ju ganska mycket tapeter kvar också så jag tycker väl att vi kunde använda det till nått av rummen i alla fall.
 
Jamen det är ju precis sådär det ska gå till! :D


 
Intressant att läsa. Vi har byggt ett Eksjö hus kvadraten hus och har massor med virke kvar och sen ligger det ju isolering på spångolvet som man skall ha till väggarna och taket. Nått får man väl köpa till men det blir inte mycket.

Vi har också massor med virke så vi skulle kunna bygga ett dubbelgarage alltså :)
Gipsskivor finns det säkert cirka 40 st så vi är verkligen jättenöjda med den killen som måste räknat fel :)
Jag hoppas också hamna på runt 50 papp men def inte mer och då har jag räknat in badrummet.
Arbetet kommer utföras inom familjen där vi har både snickare, vvs are och elektriker så jag hoppas verkligen att det skall funka.

Vi får väl se :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.