Är i startgroparna med byggstart av ett SMV Gränna i Vallentuna.
Vad har alla ni andra för planlösningar på era övervåningar? Hur har ni gjort?
Söker ideèr att bolla mot mina egna.
Vi funderar på att göra 2 smårum åt barnen och ett större åt oss vuxna samt klädkammare och givetvis ett badrum.

Gränna & Kalmar har väl i princip samma yta och utseende.
Skisser, bilder och tips mottages gladeligen.
 
Det känns spontant lite svårt att få plats med tre sovrum, ett badrum och klädkammare på övervåningen. Nu har vi iofs 38 graders vinkel, så 45 borde ge lite mer utrymme, men det känns ändå som att det blir trångt. Det kanske skulle vara om ni skippar allrummet direkt när man kommer upp, men vet inte hur det skulle bli. Risk att det känns instängt kanske. Kolla gärna in min tråd där bygget av övervåning är med så ser du hur vi gjort.
http://www.byggahus.se/forum/social...lla-kalmar-overvaning-takkupa-och-badrum.html
 
Tanken är att de 2 små (vilket de blir) rummen som barnen skall ha senare blir ett större rum då väggen mellan kommer att plockas ner. Detta skulle då ske när minstingen som idag är 2,5 år är typ 5. Då kan vi flytta vårat sovrum till bv och barnen har övervåningen som då kommer att bestå utav 2 sovrum, allrum och badrum.

Vi kanske tänker fel att alla ska sova på samma plan. Men det har hela tiden handlat om att barnen är små. Kanske fel som sagt att tänka så. För rumsuppdelningens skull.
 
Tycker precis som du att Det är skönt att sova på samma plan.

Men är minstingen 2,5 år nu och Det kommer ta ytterligare ett par månader innan allt är klart så blir det inte så länge med tre rum.

Kanske en grind med en babyvakt går bra under 2 år? Ni får iofs springa upp och trösta/lägga/hämta barnen men det kanske det är värt?

Argument åt andra hållet är att det är GRYMT skönt att ligga och dra sig på helgmorgon och barnen själva kommer och myser och sen går och leker lite... Och grind kanske man vill ha till en 5 åring också om de går i sömnen eller liknande?
 
Det är svårt att få tre vettiga sovrum på samma plan. Vi sover uppe medan barnen sover där nere. Det går bra att springa ner om det skulle vara någonting. Kanske inte optimalt, men hellre det än att ha väldigt små sovrum.
 
men visst hade man kunnat göra så här? Jag hade inte velat sova på annat våningsplan än barnen när dom är små... granna.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Det liknar det vi själva tänkt göra. Dock är vårat spegelvänt och braskamin installeras så den måste jag tänka på.
Den är helt klart i vägen :)
Ska lägga upp min egen skiss under dagen.
 
Vad gäller badrummet så tänk på att ni måste ha ett takfönster om det inte ska bli en toalett anpassat för dvärgar. Snedtaket stjäl mycket utrymme. Sedan blir den där walk in closeten i stora sovrummet inte så speciellt stor. Vi tänkte göra så först men satte in vanliga byråer i det döda utreymmet istället. Jag tror det upplevs mycket större då än att sätta upp en till vägg.
 
ja, skjutdörrar som är måttanpassade (typ från Skånska Byggvaror) bli bättre än vägg o dörr, ett takfönster är absolut måste till toan. Var kommer röret upp?
 
Övervåning1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skissat lite på min tanke gällande övervåningen. Då med 3 sovrum, och 2 st mindre klk. Den till vänster om badrummet kan göras i två olika utföranden. Funderar på att flytta badrumsväggen för att få större badrum.
Tanken var som sagt att småttingarna och vi vuxna skall bo på övervåningen i några år tills minstingen är "stor nog" (3 år i februari). För att sedan ta ner väggen mellan de två smårummen och låta dom ha varsin sida av övervåningen och vi flyttar ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.