Har ett modulhus i 1 1/2 plan från 1965
På övervåningen finns utmed varje långsida kalla oisolerade garderober. Dessa är mycket illa byggda och det drar kallt längst golven. I samband med att detta ska åtgärdas skulle jag drygt 2/3 av husets längd vilja flytta ut längsgående väggarna mot takfoten för att göra två rum istället för ett.
Min fråga är om regelverket i graderobsväggarna har någon bärande funktion för takstolarna. Jag har tänkt att försiktigt öppna väggarna från insidan och se om det ser fabricerat ut eller ej. Min svärfar som var med och inredde övervåningen (Huset levererades med helt oinredd sådan) påstår sig minnas att det var helt rent ända ut till takfoten, dvs inga reglar monterade, men jag vet inte om jag vill lita på det...

Vad tror ni? Hur brukar det vara konstruerat? Kan dimensionen på takfoten skvallra något om bärförmågan? Spännvidden på husets kortsida är 9 meter. Långsidan är 10 meter och jag vill göra följande omändring på ca 4 meter av dessa
 
Bifogar skiss...
 
  • overvaning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har alltså tänkt dig ett större rum och ett mindre, och väggen mellan rummen skulle då bli en form av hjärtvägg. Finns det stöd för den i våningen under?
 
cubix skrev:
Du har alltså tänkt dig ett större rum och ett mindre, och väggen mellan rummen skulle då bli en form av hjärtvägg. Finns det stöd för den i våningen under?

Hur menar du nu?

Menar du att kattvindsväggen skulle vara bärande?

Har ett liknande hus som TS. Och under mina "kattvindsväggar" finns ingen vägg på undervåningen.

Dock så blir det väl inget optimalt rum med sån låg takhöjd i sneväggen.
 
cubix skrev:
Du har alltså tänkt dig ett större rum och ett mindre, och väggen mellan rummen skulle då bli en form av hjärtvägg. Finns det stöd för den i våningen under?
Jepp. Men frågan är ju om de nuvarande garderobsväggarna har någon uppbärande funktion. Finns inget på våningen under som livar med dessa väggar.
jkarlberg skrev:
Har ett liknande hus som TS. Och under mina "kattvindsväggar" finns ingen vägg på undervåningen. Dock så blir det väl inget optimalt rum med sån låg takhöjd i sneväggen.
Samma som här då. Inget under "kattvindsväggarna"
Beträffande optimalt rum eller ej, så blir det väl mindre optimalt, men dessvärre min enda lösning. MEN skissen är mycket missvisande. Blir långtifrån så lågt och smalt som det ser ut
 
Uppdaterar!
Såhär ser stolparna ut i väggen till kattvinden. Har dessa någon bärande funktion? Notera att de är spikade i SIDAN av takstolen, och inte står som ben under. Till saken hör även att takstolarna är skarvade strax ovanför, med påspikade plank enligt foto. Takstolarna är 140mm och totallängd från takfot till nock ca 6 meter 45 grader.

Är dessa bärande och förändras något av att jag ställer dit nya ben 1 meter längre ut, UNDER taktolen och förankrar dessa med med spikbeslag enligt konstens alla regler?

Har haft en snickare på plats som anser att det hela helt enkelt blir en förstärkning jämfört med nu. Vad säger ni?

takstol.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De ritade skisserna är något missvisande. Den lägsta punkten ute vid takfot blir ca 1 meter och de lilla rummer blir synnerligen användbart som sov/gästrum, kontor eller annat. I dagsläget upptar kattvindarna 30-40% av ,min övervåning till ingen nytta alls. Dessutom läcker de värme som ett såll....
 
Redigerat:
Magkänslan säger att det går utmärkt att göra som du tänkt.

Din nya mellanvägg behöver inget direkt stöd från underliggande våningar, det är ju bara en mellanvägg som inte bär.

Hur mycket längre ut hamnar dina nya stöd jämfört med befintlig kattvind?
Är alla takstolar skarvade vid kattvindsväggen idag?
 
De nya stödbenen hamnar ca en meter längre ut och nästan mitt i den gamla kattvinden. Alla takstolar är skarvade vid den gamla väggen. Men som sagt varför står inte benen rakt under om de skulle ha bärande funktion? Det komme bli så i hela husets längd, förutom mitt på där de nu finns befinligt trapphus och toalett.
 
Ok. Om det är skarvat överallt vid kattväggarna så skulle jag iaf fundera på om man inte ska komplettera denna skarv genom att slå på lämpligt material ända ner från takfoten och upp förbi skarven en bit (någon meter). Idag är ju skarven i det närmaste "momentfri" och det är kanske därför den håller trots en rätt klen skarvmetod.

Vad som är lämpligt material törs jag inte riktigt säga. Kanske 25mm plyfa som du sågar remsor av, eller reglar i samam dimension som takstolen.
 
Jag tänkte lägga en extra 45*70 hela vägen under reglarna för att få plats med 170mm isolering&luftspalt. Denna passerar skarven med ca 50cm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.