Vi kikar på ett Hjältevadshus med oinredd öv.
Frågan är dock om vi får in det vi vill ha dvs 4 sovrum, liten wc/dusch samt litet allrum?

Måtten på öv är 14x8m (oisolerat) med en taklutning om 45'.
Trappan kommer upp mitt på ena långsidan o en kupa på motstående sida.

Ja, vad tror ni...är det möjligt eller bör vi släppa tanken o titta efter ett 2 plans hus direkt?

Länk till huset,
http://www.svenskfast.se/Templates/ObjectView.aspx?objectid=41T2O32Q2UVL31QS

Tacksam för synpunkter
 
Nog går det men om det blir så trevligt vete katten. Om du vill ha minimum 2 m takhöjd i rummen så blir utrymmet 4 x 14 m (bredare vid kupan). Säg att du får in allrummet och toan i mitten i den sektion som kupan tar upp (antagligen 3 m) då har du kvar två utrymmen om 4 x 5,5 m att göra 4 sovrum av. Eftersom du redan har 2 fönster på gavlarna så är du låst till rumsmåtten 2 x 5,5 m. Ja det är ju 11 m2 så jag antar att det klarar minimimåtten för sovrum. Med lägre takhöjd ute mot långsidorna så får du mer bredd i rummen, det är bara att rita och prova.
 
Det kan nog gå men allrummet blir mer som en stor hall....takkupor i varje rum skulle jag tro skulle bli bäst...
 
Våra övervåningar är 6*10 fullhöjd plus en meter snedtak på vardera sidan. De som har flest rum uppe har fyra sovrum, badrum och 2 klädkammare, sedan varierar det stort. En granne har två stora sovrum ett litet badrum och en liten fönsterlös allrumshörna istället för KLK.

14*8 är därmed inget problem om du har kupa. Sovrummen bör vara minst 3 meter långa, så att sängen får palts på längden plus någon byrå eller så. Säg 3,5, så tar det 7 meter och du har 7 meter kvar i mitten till allrum, trapp och badrum.
 
Varför inte fråga arkitekten? Hjältevadshus har kanske till och med färdiga ritningar för orginalinredning.
 
Tack för synpunkterna.
Huslev. har bara ritningar över öv m 2 eller 3 sovrum.

Nu så försöker jag mig på sketchup o ritar lite så får vi se. Om jag lyckas så slänger jag upp skisser här för kritik :)
 
Är uppväxt i ett hus med 4 sovrum på övervåningen på inte alltför stor yta. Visserligen var det mansardtak vilket ju ger lite mer yta. Lösningen där var i alla fall 2 sovrum i varje gavel (1 större och ett mindre) och att sängarna i de mindre rummen stod under snedtaket. Och så badrum och allrum på varsin sida i mitten med ordentliga takkupor åt båda hållen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.