Har sökt information om Bascom och deras övervakningskamera. Någon som har erfarenhet. Ska ha en enorm räckvidd och man slipper wifi. Vi har flera hus på tomten och alla andra system verkar vara bundna rill routern och får inte vara för långt borta. Ser Bascom som en mycket bra lösning men vill gärna höra om någon av er har denna kamera och vad ni tycker om den? Fungerar bra, prisvärd etc etc
 
Walle85
Varför har de en titel som säger trådlöst och sedan i beskrivningen denna text, "du får ett komplett kit med 10 meter kabel och..."

Förstår jag det rätt så är det wifi fritt men kräver kabel via elnätet för överföring, eller missar jag något?
 
Egentligen är min fråga(jag är så dålig på teknik) vad är bättre med bascom än arlo och eufy och allt vad de heter? Vi har tittat på arlo men räckvidden verkar vara mycket längre på bascom?
 
Det blir ju lite motsägelsefullt när man säger att det trådlösa systemet använder elkabeln...


"Du kopplar helt enkelt in kamerorna i uttaget ... men du behöver inga kablar."

Vad använder man för att koppla in dom i uttaget? Varmkorv? 🤔
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det blir ju lite motsägelsefullt när man säger att det trådlösa systemet använder elkabeln...


"Du kopplar helt enkelt in kamerorna i uttaget ... men du behöver inga kablar."

Vad använder man för att koppla in dom i uttaget? Varmkorv? 🤔
Samma skit med trådlösa högtalare som drivs med 230V.....
 
K Kane skrev:
Samma skit med trådlösa högtalare som drivs med 230V.....
Jo, men dom kommunicerar i alla fall trådlöst och kan i teorin drivas med batterier? I det här fallet används ju elnätet för kommunikation och är en väsentlig del av funktionen.
 
Då får vi hoppas att dom har löst den lilla svajighet som har funnits historiskt, när det gäller att koppla kommunikationen via elnätet, detta system har funnits i många år, men det har inte fungerat så bra. Finns det "störningar" i ditt elnät hemma, så är risken att kommunikationen kan störas för din/dina kameror också vid denna koppling.

Själv föredrar jag kommunikation/koppling via PoE kabel, visst lite kabeldragning, men det finns ingenting som kan störa, bara om strömmen försvinner till centralenheten som kamerorna är kopplade till.
 
Walle85
Jag fattar verkligen inte alls varför alla deras kit marknadsförs som trådlösa ... Både data och strömförsörjning går via kabel, ingen radio och inget batteri.

Från deras FAQ
Anslutningen av Bascom® POWER sker trådlöst, eftersom systemet bara behöver förses med el. Men tekniskt sett är Bascom® POWER ett trådbundet system, eftersom det använder befintliga kablar (nämligen ditt elnät).
 
Vet inte vad det föreslagna systemet kostar. Men förra året skaffade vi en billig övervakningskamera TP-link Tapo C200, kostade några hundra bara på Kjell&Co. Vi har den ute på gården i ett hönshus, kopplas trådlöst via en närbelägen accesspunkt vi redan hade, TP-link TL-WPA7517 Homeplug kit som kopplas via elnätet in i routern i andra änden några hundra meter från hönshuset då.

Summa för setupen är en dryg tusing, funkar perfekt. Tapo-appen är bra också så vi kan övervaka hönshuset varifrån som helst med internetuppkoppling, styra kameran osv, har IR så den funkar även i totalt mörker :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.