D
Nej, men den är väldigt dyr och låg upplösning.
Konstruktionen är inte särskilt bra heller att montera lågt ner där den kan slås sönder.
Är det någon särskild funktion du tycker är bra?
 
Ok,,Tackar, jag vet inte så mycket om detta så har ni några andra kameror att rekommendera ?
 
RilleRock
Roger i Halmstad skrev:
Ok,,Tackar, jag vet inte så mycket om detta så har ni några andra kameror att rekommendera ?
Med tanke på priset är dessa riktigt jäkla bra.
Satt upp dem hos antal kunder med riktigt bra resultat.
https://www.ebay.com/itm/111919290625

Du får 2 av dessa för samma pris.
För en bred översiktsbild välj 2,8mm lins.
 
S
Lånar tråden lite.

Rillerock vet du något om denna Dahua med "motorized lens":

https://www.aliexpress.com/item/Dah...24745.html?spm=2114.12010108.1000023.3.Ees72v

Det ser ut att vara samma kamera som den du länkade till med undantag för att den i min länk kan man zooma in optiskt med mellan 2.8mm ~12mm.
Är zoom något att ha och hur styrs den, automatiskt eller bara manuellt?
Kan man ställa in så den zoomar automatiskt på t.ex ansiktsigenkänning, någon som vet?
Om man sätter den på vägg, finns det risk att snön lägger sig som ett täcke på skyddsglaset ytterst och täcker bilden, passar den bäst i tak?

Jag köpte denna efter tips i någon tråd någonstans på nätet och tycker den är mycket bra.
https://www.aliexpress.com/item/Dah...32580229073.html?spm=2114.13010608.0.0.ltoiUO

Den har jag satt på vägg och fungerar bra, även i mörker, säger jag som inte har några referenser till andra kameror men nu är det dags att komplettera med någon kamera till.
 
RilleRock
Den du redan har köpt är en bra kamera.

Är syftet att använda kameran vid ansiktsigenkänning så är inte ovanstående en bra kamera. Då den zoomar i redan inställt läge.
Den är bara motoriserad på zoomen.

En ptzkamera som pan 0-360 grader är det man bör ha isåfall.
Där man sedan i nvr eller i extern vms programmerar den efter sina önskemål med inbyggda funktioner eller 3:e parts.
 
  • Gilla
synvinkelhaken
  • Laddar…
Köper man kamera för kinesiska marknaden finns det två risker då firmware uppdatering inte går eller er mycket knepigt.
1. Man tåler glömma att firmware inte går att uppdatera och gör det ändå med resultat att man har en död kamera.
2. Kameran tas över av malware som nyttjar gamla säkerhetshål som fixas i nyare version (googla "mirai").
Jag har själv en ipkamera som var mycket bra och prisvärd tills den började vägra spela in tills den kom hem till Kina.
Så det finns nackdelar med dessa halva-priset modeller.
 
RilleRock
AskeHolst skrev:
2. Kameran tas över av malware som nyttjar gamla säkerhetshål som fixas i nyare version (googla "mirai").
Jag har själv en ipkamera som var mycket bra och prisvärd tills den började vägra spela in tills den kom hem till Kina.
Du bytte standard inloggningsuppgifter?
 
RilleRock skrev:
Du bytte standard inloggningsuppgifter?
I mitt fall var det inte malware men en firmware som började kolla om kameran finns i Kina, till den verifierar detta funkar den inte.
Så min varning är bara att man antingen måste hålla sig på samma version av firmware för att undvika kontroll. Om man inte uppdaterar finns det en risk för intrång via säkerhetsluckor som inte fixas.
Jag säger inte att det gäller alla kameror, endast att risken är större. Sen kan det vara värt risken.
Att Mirai endast funkar om man har dåliga lösenord betyder ju inte att det inte kommer ny malware som nyttjar andra säkerhetsluckor.
 
  • Gilla
RilleRock
  • Laddar…
Får man fråga vad man vill ha dom för?
 
Thomas_Blekinge skrev:
Får man fråga vad man vill ha dom för?
Inloggningsuppgifterna?
 
D
Thomas_Blekinge skrev:
Får man fråga vad man vill ha dom för?
Brottsförebyggande, dokumentering av skador och annat roligt som kan tänkas inträffa.
 
Thomas_Blekinge skrev:
Får man fråga vad man vill ha dom för?
Övervakning av ett hål i väggen där vi misstänkte en råtta hade byggt bo i mitt fall.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.