Hej!

Har nyligen flyttat till ett hus med enskilt vatten och funderat lite kring olika saker som kan hända med vattensystemet.

Har kommit fram till att det finns en del felmoder i systemet som om jag förstår rätt inte riktigt hanteras så bra just nu:
  • Fel på tryckströmbrytaren så den inte slår av - pumpen kommer jobba upp sitt maxtryck och sen köra på till den går sönder eller säkringen går? (har inget motorskydd då det är en 1-fas pump).
  • Läckage i systemet - pumpen kommer gå tills brunnen är tom med stora vattenskador som följd.
  • Tomt i brunnen - pumpen kommer gå tills säkringen går eller den går sönder?
Skulle vilja övervaka pumpen så att den stängs av om driften avviker för mycket från det normala. När jag tänker på det så löses alla ovanstående problem genom att övervaka drifttiden, dvs när pumpen slås på av tryckströmbrytaren startar en timer, och om pumpen inte slagits av inom en viss tid är det fel och då kan den övervakaren slå av ett separat relä för att rädda situationen.

Problemet är att jag inte hittar några befintliga produkter för detta. Har googlat på olika kombinationer av pump, skydd, timer, o.s.v.

Så frågan är: finns detta eller får man bygga själv? Behövs detta eller är jag överdrivet nojjig? Finns det andra vedertagna eller kanske enklare lösningar för att skydda sig mot ovanstående problem?
 

Bästa svaret

Hej,

Det enda jag skulle bekymra mig för är det du säger med ”läckage i systemet med stora vattenskador som följd”. Detta får helt enkelt inte hända, det måste man förebygga till varje pris. Men det normala sättet man gör det på är att se till att ledningssystemet är gjort enligt gällande normer samt med rätt material. Som en extra säkerhet finns ju vattenfelsbrytare, att installera en sådan ger ofta även reducering på husförsäkringen.

Om djupbrunnspumpen i något speciellt fall, av någon anledning, inte skulle slå av är det att betrakta som ett sekundärt problem. Men den får inte kunna ställa till med någon skada i och med detta. Om pumpen sedan till följd går sönder, ja då byter man helt enkelt ut den. En sak du dock ska se upp med är pumpens maxtryck, ifall detta överstiger högsta tillåtna för ledningssystemet inkl. tryckbehållare, så ska en säkerhetsventil finnas. Denna ska även kontrolleras och ha direkt utblås till golvbrunn eller spilltratt.

Jag tycker inte du är överdrivet nojig, utan snarare säkerhetsmedveten. Men vissa saker är helt enkelt inte värt att skydda sig mot. Av samma anledning så hittar du inga sådana skyddssystem du pratar om.

mvh
 
  • Gilla
Spannen
  • Laddar…
foreman foreman skrev:
Hej,

Det enda jag skulle bekymra mig för är det du säger med ”läckage i systemet med stora vattenskador som följd”. Detta får helt enkelt inte hända, det måste man förebygga till varje pris. Men det normala sättet man gör det på är att se till att ledningssystemet är gjort enligt gällande normer samt med rätt material. Som en extra säkerhet finns ju vattenfelsbrytare, att installera en sådan ger ofta även reducering på husförsäkringen.

Om djupbrunnspumpen i något speciellt fall, av någon anledning, inte skulle slå av är det att betrakta som ett sekundärt problem. Men den får inte kunna ställa till med någon skada i och med detta. Om pumpen sedan till följd går sönder, ja då byter man helt enkelt ut den. En sak du dock ska se upp med är pumpens maxtryck, ifall detta överstiger högsta tillåtna för ledningssystemet inkl. tryckbehållare, så ska en säkerhetsventil finnas. Denna ska även kontrolleras och ha direkt utblås till golvbrunn eller spilltratt.

Jag tycker inte du är överdrivet nojig, utan snarare säkerhetsmedveten. Men vissa saker är helt enkelt inte värt att skydda sig mot. Av samma anledning så hittar du inga sådana skyddssystem du pratar om.

mvh
Okej, tack för ett bra svar! Då ska jag se över hur det ser ut med säkerhetsventil och sen lägga in i "årschecklistan" att se över alla ledningar och kopplingar man kommer åt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.