Då jag skall flytta panna och tankar till ett fristående pannrum vore det önskvärt att slippa springa och kolla temperaturen.
Finns det något bra system för övervakning av temperatur på distans.
Extra kul med ihopkoppling med dator med grafer men ej krav.
Jag ser fram emot tips på bra och intressant teknisk utrustning!
 
Läste om nån som hade en trådlös ugnstermometer, billigt och bra enligt honom.

/Elin
 
1stPellfan skrev:
Titta på
Energibutiken

Mvh/P
Precis vad jag behöver (eller vill ha)
Sätter man givarna mot acktanken med nån monteringspasta?
 
Andreas_Hansson skrev:
En sån här kanske.
Termoventiler - Laddomat 21 - Thermomatic CBJ
1455.- +moms

Eller
temperaturlogger
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/product_info.php?cPath=21&products_id=28
Jag ringde dessa och frågade om man kan ha 2 avläsningsstationer till samma givare. Det visste de inte om det gick.
 
Det går med största sannolikhet inte.
 
Matss skrev:
Det går med största sannolikhet inte.
Då blir det att ha dubbla dykrör på varje nivå då?
 
Det är inga problem alls kolla in varmepumpsforum.com eller så surfa till madmodders.se och bygg loggern själv (samma som på vpforum) men till en tredjedel av priset. Den är busenkel att bygga. Vill du ha in det på ett nätverk så kan du ta dig till Direktronik - Datatillbehör dataskåp nätverkstillbehör ups strömförsörjning och välj terminalserver (seriellt till ethernet) Program med grafer och allt annat du kan tänka dig finns att ladda ner gratis och helt lagligt.
 
Låter ju jättespännande, men jag är osäker på om jag ror iland något sådant.
 
Matss skrev:
Det går med största sannolikhet inte.
Det beror helt på hur det är kopplat, är det digital information och envägskommunikation (termometern sänder) så finns ingen anledning att det inte skulle fungera. Är det så att avläsningsenheten skickar en fråga om temperaturen så kan det krocka.

Är det analogt system så fungerar det om det är ordentligt buffrat.

Med lite elektronikkunskaper så ser man detta ganska snart.

Prototypen
 
solo_innova skrev:
Låter ju jättespännande, men jag är osäker på om jag ror iland något sådant.
Jag kan inget om eletronik så men med lite intresse och känslan av att ha gjort det själv så är det inga problem. Kolla noga på bilderna och löd efter dem så är det inga problem. Vad det gäller programmet så är det bara att installera, ge det lite enkla instruktioner i ett användarvänligt gränssnitt. terminalservern är bara att koppla in som du dessutom kan koppla in senare om du överhuvudtaget vill ha den. Bara och bara tänker du men det är enkelt. Loggern tog ca 1timme för mig att bygga när jag hade kopplat in det i datorn så tog det ca 15 min innan jag fick igång programmet och fick ut mina värden.
 
prototypen skrev:
Det beror helt på hur det är kopplat, är det digital information och envägskommunikation (termometern sänder) så finns ingen anledning att det inte skulle fungera. Är det så att avläsningsenheten skickar en fråga om temperaturen så kan det krocka.

Är det analogt system så fungerar det om det är ordentligt buffrat.

Med lite elektronikkunskaper så ser man detta ganska snart.

Prototypen

Det var just pga elektronikkunskapen som jag svarade nej :) Inget av systemen tror jag bara är att koppla till samma givare. Men nog går det om man tar fram lödpennan, åtminstone Termoventilers analoga givare...
 
Jag skulle tycka det lite jobbigt att gå till datorn för att kolla tempen.
Fast har man den på jämt så..
 
Andreas_Hansson skrev:
Jag skulle tycka det lite jobbigt att gå till datorn för att kolla tempen.
Fast har man det på jämt så..
Sätter du dit en terminalserver så kan du kolla av det från vilken dator du vill i hela världen och dessutom med lite andra grejer så kan du ju alltid göra så att du får ett larm tex ett sms när någon temperatur går utanför sitt område
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.