Hej alla härliga forumrävar, jag behöver lite hjälp med att navigera i övervakningsdjungeln. Jag behöver EN riktigt bra kamera som kan övervaka min sommarstuga när vi inte är där.

Mina önskemål är att hitta ett system som kan kopplas till sommarstugans lilla nätverk men jag vill att den skall belasta nätverket minimalt då vi inte har så många gig i bandbredd.

Den skall klara kyla, väder och vind då den kommer installeras utomhus och vintrarna blir kalla där vi har sommarstuga. Sedan vill jag kunna använda mobil och dator för att kunna titta live. En fördel är om kameran inte är igång hela tiden utan först går igång om det händer något så den inte belastar nätet för mycket.

Det är också viktigt att kameran har rörelsedetektor som kan skicka push notiser till min mobil när någon går omkring på tomten.

* Bra bild natt och dag (kanske måste man här komplettera med en IR strålkastare)
* Rörelsedetektor
* Tåla kraftig kyla, väder och vind
* Ladda upp alla händelser till molnet så de sparas säkert
* Belasta nätverket minimalt, endast när man tittar live eller när rörelsedetektorn går igång
* Skicka Push notiser till min mobil

För mig är inte priset det viktigaste utan det är att mina kriterier uppfylls.
 
Foscam verkar ha bra grejer om man vill koppla ihop dem med annat.
 
De kameror som jag har provat med inbyggd rörelsededeckare funkar inge vidare... Däremot så finns det flera med ingång för extern givare.
 
Du bör skilja på kameror och lagringsenhet och inte titta på färdiga system.
Lagringsenheten innehåller i regel mjukvara och kan vara allt ifrån en NAS till en komplett dator avsedd för övervakning.
Mjukvaran bestämmer vilka funktioner som finns och beroende på vad du väljer för mjukvara så får du olika funktioner.
I ditt fall om inte priset är det viktigaste så bör du titta på en bättre kamera och ett kamerahus som kameran sitter i som klarar önskat klimat.
Det finns många olika kameror och optik och det är svårt att rekommendera exakt produkt utan att ha varit på plats och sett alla faktiska förhållanden.
Rörelsedetektor är inget som ska finnas i kameran utan det hanteras bäst i mjukvaran som reagerar på förändringar i bilden och då även kan lära sig eller maska t.ex träd som rör sig mm.
Kameror för mörker brukar IR användas i billigare anläggningar för att det är en billigare lösning men mörkerbilderna får konstiga färger ofta i grön/vit eller svart/vit.
En bättre men betydligt dyrare kamera klarar av att visa bra färger även i mörker så länge det inte är totalt kolsvart, vilket det sällan är (man brukar tala om ner till 1lux om jag inte minns helt fel (ett stearinljus är 7lux)).

Du pratar om att spara bandbredd men även om moln vilket blir lite motsägelsefullt.
Jag rekommenderar en lokal lagring som sedan kan kontrolleras över nätverket och/eller spegla till molnet men beroende på kvalitet av bildflödet så kan det bli mycket information om det finns rörelse i upptagningsområdet t.ex mycket djur som går över tomten på nätter.

En del kameror har inbyggda webbservrar och du då direkt i kameran kan välja ett format av lägre kvalitet för bildflödet men jag rekommenderar att du använder en bra bildkvalitet och låter mjukvaran i lagringsenheten/servern hantera ev komprimering för co-location lagring.

Det kan låta som en skitsak med kameraövervakning men tro mig när jag säger att det är en djungel med produkter och mjukvaror beroende på vilka krav som finns.
Många system lagrar information i väldigt dålig kvalitet trots att det ser bra ut när du tittar på aktuellt bildflöde (live) så ser det inspelade materialet betydligt sämre ut så om någon demonstrerar ett system för dig så titta alltid på inspelat material.

Vad vill du uppnå med övervakningen?
Det är skillnad på allmän övervakning av ett område och att kunna identifiera personer vilket brukar lösas genom flera kameror med olika linser/optik.
En seriös säljare/montör har ett verktyg som påminner lite om en kikare som du kan titta i och som kan justeras så att du kan se vad en kamera ser med olika linser samt hur bra något syns, så kunden direkt vet vad som kommer upptas av en kamera redan innan system monteras ofta redan vid offert.
Detta verktyg är väldigt bra för det ger kunden kunskap om upptagningsområde men leder även ofta till att utrustningen kompletteras med fler kameror p.g.a att kunden inser att det inte fungerar så som kunden tror.

Vilka krav finns övrigt på anläggningen t.ex vandal tålighet, hotbild mm?
 
Hej

Du ska skaffa en kamera från en erkänd tillverkare på proffsmarknaden. Sony, Bosch eller Axis.
Har du internet förbindelse kan du lätt konfigurera så att kameran skickar mail på rörelse med ett snapshot och du kan sedan logga in via telefonens webbrowser eller app. utomhuskamera som strömförsörjs på PoE, har inbyggd IR och ger färgbild ner till 0,05 lux 50IRE kostar dig runt 600€ exempelvis Sony SNC-EM602R. HD kamera som kan skicka separata strömmar ner till 64kbps och aktiveras enbart vid rörelse larm. Mjukvaror är oftast mkt sämre på motion detection om man inte använder videoanalys som kostar många sköna tusenlappar.
Inte de billigaste kamerorna men det som vi som jobbar i branschen uteslutande använder.
 
Stort tack för alla svar och speciellt till ditt utförliga inlägg 123abc. Vad jag vill uppnå med kameran är att se hur det ser ut runt sommarstugan när jag inte är där tex hur mycket snö det är på taket. Jag vill se om obehöriga går runt på området när jag inte är där och jag vill urskilja ansikten någorlunda mao jag vill se vilka av grannarna som är där och smyger när jag är borta. Kan även tillägga att stugan ligger i skogen utan några nära hus så på natten blir det kolsvart iaf på hösten, våren och vintern,

Jag har sökt och läst lite i amerikanska forum och hittat en NVR och en kamera som verkar bra. Vad tror ni om dessa?

NVR

Avtech AVH304A eller AVH504P
http://www.avtech.com.tw

IP Kamera

Avtech AVM561H med inbyggd värme
http://www.avtech.com.tw

Vad jag har lyckats läsa mig till verkar Avtech göra prisvärda produkter i mellanklassen som är av OK kvalitet, någon som har erfarenheter av dessa? Sedan undrar jag om man kan koppla till en IR strålkastare till denna kamera?
 
Redigerat:
Tänkte uppa den här tråden lite för att se om det är någon som har några erfarenheter av Avtech. De verkar inte vara så jätte stora på den svenska marknaden. Men jag såg att Övervakningsbutiken sålde dem och att några här på forumet hade fått möjligheten att testa deras inomhus kameror men är det ingen som har testat deras utomhus kameror eller deras NVR med push funktion?

Ni som är utbildade inom CCTV och övervakning vad tycker ni om systemet jag har satt ihop ovan är det bra eller kan ni rekommendera ett som är bättre?

Här är lite bilder på Kameran och NVR boxen. Går det att koppla till en IR strålkastare. Jag har skickat ett mail till tillverkaren med en del frågor men tyvärr har jag inte fått något svar :confused:

AVM561H

269b36e876e375e05083f78293992209_M.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


AVH304A

4047dc2f08c422a43c6430815243ead6_M.jpg

AVH504P

d6e0c71ca3722c71ddd73a242718257f_M.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag vill slå ett slag för Axis, köpte deras M10 med wifi. Bildkvalitén är mycket bra jämfört för att vara en "webbkamera" och mörkerseendet är förvånansvärt bra. Det finns även en mycket stark lysdiod som lyser upp när rörelsedeckarn aktiveras. Lättanvänt webinterface är också ett plus.
 
Eller kolla på Hikvision. Jag är väldigt nöjd med min DS-2CD2412F-IW
 
Snubblade över denna tråd när jag surfar runt för att komma fram till ett bra system för kameraövervakning.
Hur gick det, vilket system blev det?

/Jesper
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.