År övertrycksventil vvberedare 30 l nödvändig?
 
JOW skrev:
Exploderande varmvattenberedare.
Tar det som ett "Ja det är en bra ide"😊
 
kgstefan skrev:
År övertrycksventil vvberedare 30 l nödvändig?
Har du "kommunalt" vatten? I så fall måste du ha en backventil som förhindrar att vatten från din beredare går "baklänges" in i det kommunala nätet och förorenar vattnet där.

Och då behövs en säkerhetsventil för att trycket i din beredare inte skall bli för stort.

Men om du inte har en backventil
eller om vattentrycket är mycket lågt (du bor t.ex. på en alptopp)
bör du tekniskt sett klara dig utan säkerhetsventil.

Någon VVS-expert som vet bättre?
 
Krilleman
Alptoppar har vi väl inte i Sverige?!

Och även vilken dimension man har på sin beredare är väl en blandningsventil på sin plats? Lättast är väl då att köpa sig ett komplett ventilrör så underlättar man för sig själv enormt!

Jag skulle aldrig tvekat på att ha en säkerhetsventil...
 
krilleman_215 skrev:
Alptoppar har vi väl inte i Sverige?!

Och även vilken dimension man har på sin beredare är väl en blandningsventil på sin plats? Lättast är väl då att köpa sig ett komplett ventilrör så underlättar man för sig själv enormt!

Jag skulle aldrig tvekat på att ha en säkerhetsventil...
Nej, det var bara ett tydligt exempel. Men det framkom väl inte direkt var beredaren skulle monteras heller ;)

Själv bor jag rätt högt, och har väldigt lågt vattentryck.
Det går t.ex. inte att vattna gräsmattan med en vanlig vattenspridare. Får ta till regnet.
 
KnockOnWood skrev:
Det går t.ex. inte att vattna gräsmattan med en vanlig vattenspridare. Får ta till regnet.
Jasså är det ditt fel...;)
 
Då antar jag att du har kommunalt vatten, annars har du felinställd tryckströmbrytare...
Och det spelar ju ingen roll vilken höjd man monterar beredaren på, slår inte termostaten av och det börjar koka så ökar trycket mycket och då är det bra med en avlastningsväg.
Men i normalfallet så sker tryckökningen när vattnets volym ökar pga temphöjning, och då avleds några droppar för att minska trycket.

Det brukar vara krav på backventil till förbrukare vid kommunalt vatten.
Sen tror jag att det även är krav på säkerhetsventil i beredare enligt tryckkärlsdirektivet, men där är jag osäker...
Bildäck, PET flaskor etc är ju undantagna.

Ps
Det måste vara jobbigt att duscha om du har så lågt tryck att du inte kan vattna gräsmattan?
Ds
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.