Säkerhetsventilen till pannan havererade så där lämpligt natten mot långfredag. Såg att det droppade lite trots att trycket var en bra bit under 1,5 bar. Skulle då vrida lite på den för att se om den skulle bli tät. Istället böjar det spruta för fullt ur ventilen utan att jag lyckas få stopp på det. Ingen annan råd än att tömma pannan och ta bort ventilen. Ventilen var sedan enkel att dela på och där inne fanns en totalkass gummipackning som det ramlade bitar ur.

Inser att det är lönlöst att försöka få tag på en ventil i helgen men hittar otroligt nog en gammal ventil i till synes bra skick i lådan med VVS-skrot. Försökte blåsa och hälla vatten i den för att se om den verkade tät vilket var fallet. Tyvärr så stod det inget tryck på ventilen men jag skruvade dit den ändå för att slippa frysa i helgen.

Idag tänkte jag att jag skulle höja trycket för att se när den öppnade och vid 1,7 bar börjar det droppa ur den. Då är min fråga om jag törs använda den? Ska ju vara 1,5 enligt panntillverkaren och skulle jag tro även acktankarna. Vet att min gamla som var på 1,5 öppnade lite tidigare och om det berodde på ventilen eller fel på mätaren vet jag inte.

/Mats
 
Krilleman
1,7bars öppningstryck spelar ingen roll om du har haft en 1,5 bars ventil tidigare.

Fyll på med 1,0 bars vattentryck i värmesystemet och kör på!
 
Det låter bra! Jag känner mig ganska trygg med den gamla ventilen som håller helt tätt. Det var kvalitet på grejerna förr: Innan jag satte dit den tog jag isär den för att kolla och den såg väldigt fin ut inuti. Tror ändå att jag ska köpa en ny ventil och ha på reserv ut i fall att.

/Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.