Har nyligen renoverat mitt badrum och då la jag in nya vattenledningar.
Känns som problemet kom efter det.
Problemet är när jag eldar i min panna så får jag ett övertryck i varmvatten kranarna.
När jag öppnar kranen så är det ett jäkla tryck i ett par sekunder och sen blir det normalt igen
Samma visa om man stänger kranen en stund och sen öppnar igen.
Det uppstår enbart när jag eldar i pannan.
Det kommer också en massa från säkerhetsventilen

//roggster
 
Redigerat:
Sätt dit en övertrycksventil som mera matchar ditt kallvattentryck, men det kommer då alltid att droppa vatten (det som nu kommer som en puff) när du eldar i pannan.

Protte

Annars så skulle man kunna sätta en liten hydropress på ingående till VVB
 
Fattar bara inte varför det har blivet mycket värre sen jag kopplade på det nya badrummet
Förut kom det bara någon enstaka droppe ur övertrycksventilen om man eldade hårt och det kom inget poff från kranarna i huset.
 
Gamla rören igensatta?

Protte
 
Dom gamla rören var ej kopplade till vedpannan överhuvud taget
Dom var kopplade till en el vvberedare
Det är helt omgjort.
2008 satte jag in en vedpanna och drog in vattenburet i hela huset
tidigare var det direktverkande el
Nu sist (jan-10) kopplade jag på badrummet och då uppstod problemet
.
 
Övertrycket uppstår när man värmer kallt vatten. Då expanderar vattnet och det blir helt enkelt övertryck vilket gör att säkerhetsventilen öppnar och släpper ut tryck, brukar väl vara 9-10 bar.

När du hade elberedare hölls varmvattnet på en jämnare temperatur vilket gör att vattnet inte expanderar och således inte ökar på trycket.

Lösningen är nog att försöka hålla jämnare temperatur i tanken?
 
Från min säkerhetsventil droppar det alltid lite efter det att man tagit ut varmvatten, samt när pannan värmer upp tanken. Då har jag ändå slingor, inte beredare. Med beredare blir det ännu värre.
Ibland blir detta värre när man renoverar i huset. Tidigare fanns det kanske någon packning eller nåt som läckte en aning, tillräckligt för att släppa ut det värsta övertrycket.
 
roggster skrev:
Har nyligen renoverat mitt badrum och då la jag in nya vattenledningar.
Känns som problemet kom efter det.
Problemet är när jag eldar i min panna så får jag ett övertryck i varmvatten kranarna.
När jag öppnar kranen så är det ett jäkla tryck i ett par sekunder och sen blir det normalt igen
Samma visa om man stänger kranen en stund och sen öppnar igen.
Det uppstår enbart när jag eldar i pannan.
Det kommer också en massa från säkerhetsventilen

//roggster
Vilket öppningstryck är det på ventilen?

Är det "normalt" tryck i någon annan varmvattenkran eller är det samma övertryck i alla dina varmvattenkranar?
 
roggster skrev:
Dom gamla rören var ej kopplade till vedpannan överhuvud taget
Dom var kopplade till en el vvberedare
Det är helt omgjort.
2008 satte jag in en vedpanna och drog in vattenburet i hela huset
tidigare var det direktverkande el
Nu sist (jan-10) kopplade jag på badrummet och då uppstod problemet
.
Har du använt vedpannan sen 2008 för att värma tappvarmvatten till allt utom till badrummet? ( för badrummet har fram till (jan-10)haft en egen elberedare)

Har jag fattat rätt?


Det jag vill komma till är att jag vill veta om varmvattenberedningen med vedpanna har funnits och fungerat i huset utan detta övertryck?
 
Vet ej vilket öppningstryck ventilen har.
Det är samma övertryck i alla vvkranar

Och ja Roke du har fattat rätt

Ja det har funkat utan detta övertryck innan
Det kom när jag kopplade på till badrummet
 
Aha. Då tror jag att ni i samband med senaste rörjobbet monterade en backventil någonstans mellan säkerhetsventilen och rörsystemet ut till blandarna. Kan det vara så?
Jag menar, en backventil som på något sätt förhindrar övertrycket som byggs upp i rörsystemet att komma tillbaka till säkerhetsventilen när den väl har öppnat. Öppningstrycket på säk är en bra bit högre än stängningstrycket. Skulle hela rörsystemet vara öppet mot säk så borde du inte få detta höga tryck i ledningar och kranar. Eller hur? Det har ju fungerat förut utan detta höga tryck så nåt måste ju ha hänt.
Skulle det kunna vara så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.