Vill gärna höra hur ni har det i era pannrum ang tilluft.
Har småtröttnat på att lyssna på olika förståsigpåare som t ex min användar manual för min panna. I denna står det att jag måste ha tillufts öppning med minimum 20x20cm till pannrummet. I mitt pannrum står endast pannan och jag har ingen övrig uppvärmning. Vet ni hur skitkallt det blir med en öppning på 20x20cm!!!!!
Eftersom min öppning sitter ca 20cm från tak så har jag haft en fundering om att bygga en kanal upp mot taket(längs med snedtaket) för att förhindra att kalluft rinner in. Vad tror ni?
Självöppnande luckor/ventiler verkar inte finnas som funkar med pannrum.
Hur har ni gjort med tilluften?
 
När det är skitkallt ute eldar man ofta vilket gör att överskottsvärmen från pannan värmer pannrummet alldeles tillräckligt. Bara att ta fram sågen!
 
Jovisst är det så, men sportlov,tjänsteresor bla bla bla
Och visst kan man väl enkelt sätta in ett element som håller +5° dessa dagar men det är ingen sport :)
 
Har man inget problem utan tilluftsventil kan man skippa den (kontroversiell åsikt).

Däremot kan en högt placerad ventil ge problem med svängningar i förbränningen, pannan flämtar eller dragstabilisatorn står och slår. Detta avhjälps ofta med en kanal från ventilen som mynnar vid golvet. Det minskar även luftväxlingen. Har man ventilen högt vill varm luft ut den vägen samtidigt som kall luft rasar in.
 
Hur mycket luft tar en panna igentligen? Jag har en 20*20 luft kanal i pannrumet.I tvättstugan brevid pannrumet har jag en självdrags kanal som när jag inte eldar suger ut luft.Men när jag startar pannan blir draget omvänt i kanalen .Öppnar jag fönstret i pannrumet så blir det normalt. Störande..
 
Andreas_Hansson skrev:
Hur mycket luft tar en panna igentligen? Jag har en 20*20 luft kanal i pannrumet.I tvättstugan brevid pannrumet har jag en självdrags kanal som när jag inte eldar suger ut luft.Men när jag startar pannan blir draget omvänt i kanalen .Öppnar jag fönstret i pannrumet så blir det normalt. Störande..
Lite såhär har jag det med. De är en massa in och ut ventiler i källaren och man kan märka skillnad om dörren är öppen eller inte.
Kan inte vara helt ovanligt om man har källare att ventilen sitter högt. Kanske bättre att stänga den och sätta en ventil i botten på dörren?
 
Om jag stryper tilluften och tvingar in den i småöppningar så vibrerar hela pannrummet. Man kan riktigt höra hur pannan och dragluckan försöker få mer luft, så att man behöver tillskott av luft är det nog inget snack om. Frågan är bara hur fixar man det så att det sköter sig själv utan tilluftsfläktar eller konstant vidöppna hål i väggen.
 
Jag har ett 200 mm spirorör som går igenom väggen i golv nivå. På respektive sida om väggen sitter en 90-gradersböj uppåt. Insuget sitter på ungefär 1/3 av vägghöjden och utblåset i pannrummet vid taknivå. Själva insuget är också böjt i en 180-gradersbåge för att förhindra att regn och snö hamnar i botten på konstruktionen.
Fungar jätterbra; det är dragfritt och den insugna luften hinner bli lite uppvärmd på sin väg upp mot innertaket och ut i pannrummet. Inte heller någon risk för skorstensverkan, dvs att värmen smiter baklänges i röret.
 
Jag tyckte att 20*20 Cm verkade helt vansinigt stort. Har nöjt mig med 160mm spiro till en 32 kW panna. Mynnar strax under innertak. Panna i drift = bra drag från kalluftsventilen. Panna släkt = inget kalldrag alls. Inga problem med puffar eller fladdrande draglucka.

Pannrummet är helt separerat från husets övriga ventilation så jag måste ju se till att hålla dörrarna stängda förstås!

Sotaren godkände utan anmärkning...

Mvh Ulf
 
Tilluftshålet i källarväggen till pannrummet kan ni täcka med en tex. tygbit som är följsam, fästa den i väggen en bit över tilluftshålet, fästa en frigolitbit (isolering) på tygstycket, både tygstycke och frigolit skall täcka hålet väl. Förmodligen får man "tynga"ned frogoliten, vikta den i nederkant med tex en bult, man börjar med en klen dimension och provar sig fram. Vad som är tanken är det att när det tar sig i pannan och det blir drag genom pipan så blir det ett ökat undertryck i pannrummet och då skall det här arrangemanget i tilluftsventilen börja glänta i nederkant och släppa in luft, funktionen liknar en dragstabilisators. När det brunnit ut och dragluckor/fläktar har stängt/stannat så minskar undertrycket i pannrummet och den här prylen som ni byggt stänger och det blir inte svinkallt i pannrummet. Prova får ni se, om man viktar in den rätt så funkar det bra.
 
Liten tanke bara, skulle man inte kunna sätta en dragbegränsare på utsidan av tilluftsventilen, då kan man labba lite med vikten så att det passar optimalt?
 
Jo fast nån storlek större än den som sitter på rökröret, eftersom flödet blir större.
 
Nu har jag inte provat själv med omvänd draglucka men tydligen så funkar inte den metoden. Men det är väl som alltid att man måste prova själv för att se vad som händer.
Ska pröva både Leifa.k´s ide´ och draglucka, kan återkomma när jag gjort det.

Men sluta inte lägga in idee´r för det.
 
Bäste wodda!

För att du inte sk få för hög lufthastighet i tilluftsdonet, max 1 m/s, bör du ha ca 10 cm2 fri genomströmningsarea per kW max panneffekt.

Om pannan skall stå stilla under en längre period vid låg utomhustemperatur kan du förse tilluftsöppningen med ett skjutspjäll. Eventuellt skulle en draglucka med motvikt kunna användas istället, men tänk på att den ger ett tryckfall som påverkar undertrycket i pannrummet och därmed tryckförhållandet i pannanläggningen.

Hälsningar, Sture Castor
 
Just precis och då stämmer öppningen 20x20cm. Det var pannan det. Sen har jag dubbla dragluckor, dom ska också ha en hel del verkar det som. Pannrummet slutar vibrera när jag har ca 3 st 20x20 öppningar öppna.
Har pratat med Transtemper om ingående dragluckor och det verkar inte vara något som funkar.Blir tydligen någon form av obalans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.