Hej,

Som rubiken lyder - Övertemp säkringen löser ut efter ca 5 min, trycker in säkringen igen, och så upprepar den beteendet. Jag upplever att motorn står och "tuggar" och aldrig riktigt kommer igång.

Ni som kan, va tror ni att detta kan bero på?
 
A
Är den gammal? kan väl vara lagerhaveri på fläktmotorn kanske,inte insatt i hur en sorptionsavfuktare fungerar dock:thinking:
 
Den är inköpt 2005, så den har 15 år på nacken. Ingen aning hur länge de förväntas hålla dock! Lagerihaveri låter dyrt:)
 
Om motorn inte roterar öht utan bara brummar så kan det vara driftskondensatorn som är slut.
En komponent för ca 100 kr.
 
E etompau skrev:
Om motorn inte roterar öht utan bara brummar så kan det vara driftskondensatorn som är slut.
En komponent för ca 100 kr.
Ok, det låter ju betydligt billigare än vad jag tänkte i mitt huvud. Jag hoppas du har rätt, får nog ta hit en servicetekniker som kikar på det.
 
runjes02 runjes02 skrev:
Ok, det låter ju betydligt billigare än vad jag tänkte i mitt huvud. Jag hoppas du har rätt, får nog ta hit en servicetekniker som kikar på det.
Är det denna som ev behöver bytas tror du? Var kan jag isåfall köpa den? Svårt att googla fram.
 
runjes02 runjes02 skrev:
Är det denna som ev behöver bytas tror du? Var kan jag isåfall köpa den? Svårt att googla fram.
 
  • Kondensator för elektrisk utrustning med tekniska specifikationer och kablage i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad avfuktare som visar inre komponenter, inklusive elektroniska kretsar och fläkt, placerad på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E etompau skrev:
Har du verifierat om motorn snurrar eller bara står stilla och brummar?
Kondensatorn ser ut att vara på 4 uF, 400 V.

[länk]
[länk]
Tusen tack!

nej jag har inte verifierat om motorn snurrar. Bara konstaterat att den brummar. Tänker du att de kan vara något fel utöver kondensatorn?
 
runjes02 runjes02 skrev:
Tusen tack!

nej jag har inte verifierat om motorn snurrar. Bara konstaterat att den brummar. Tänker du att de kan vara något fel utöver kondensatorn?
Ingen aning. Går ej att avgöra på distans. Kondensatorfel är inte ovanligt på lite äldre grejor, men du behöver kolla om motorn verkligen roterar eller bara står stilla, det borde inte vara svårt när locket är av.
 
E etompau skrev:
Ingen aning. Går ej att avgöra på distans. Kondensatorfel är inte ovanligt på lite äldre grejor, men du behöver kolla om motorn verkligen roterar eller bara står stilla, det borde inte vara svårt när locket är av.
den snurrar väldigt långsamt. Likt en snigel på promenad:) men den snurrar. Testar här nu.
 
runjes02 runjes02 skrev:
den snurrar väldigt långsamt. Likt en snigel på promenad:) men den snurrar. Testar här nu.
 
Är det inte så rotordelen ska uppföra sig?
Där ska sitta en fläkt som suger in fuktigt luft. Den tycks stå stilla.

Skiss av en ventilationsanordning med märkta delar som inkluderar rotor, fläkt, regenereringssvärme och filter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har förmodligen helt rätt, jag tar den till service. Kanske lika bra att gå igenom den ordentligt. Men stort tack för ditt engagemang och hjälp!
 
Rotorn verkar snurrar med den hastighet som den ska på ett ungefär.

Värmeelementet (nere till höger på bild) ska hinna "torka ur" det "segment av rotorn" som är framför värmelementet när rotorn snurrar.

Man kan se det som en stor/rund "bikakak" där rotorn 3/4 av varvet jobbar för att suga åt sig fukt ur luften och på den sista 1/4 av varvet torkas fukten ur rotorn. Så att den åter igen kan suga åt sig fukt osv.

Sen finns det fläkt som blåser luft genom alltihopa. Kan det vara den fläkten som strular?

Att lämna in den för översyn/service är nog en vettig grej att göra. Munters är kvalitetsgrejor så antagligen är det definitivt värt att fixa till. (Jag har själv jobbat med Munters avfuktare/torrluftsanläggningar inom försvaret förr)

Schematisk bild av en avfuktare med luftflödesriktningar: fuktig luft in, torr luft ut, regenereringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.