Hej!
Har vad jag tror är gamla lackade furugolv som jag ogillar otroligt mycket då dom är repiga å slitna och har breda springor som inte känns som dom kan bli rena. Vill inte hålla på och nåta golv utan funderar på att jämna av det och lägga flytande tåligt laminatgolv på istället.

För och nackdelar?
Hur blev era gamla golv som ni behöll? Gärna bilder om ni har.
 
  • Repigt och slitet lackat furugolv med breda springor synligt i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet och repigt lackat furugolv med breda springor i ett rum med vita stolar och en blåvit löpare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Schwen92 Schwen92 skrev:
Hej!
Har vad jag tror är gamla lackade furugolv som jag ogillar otroligt mycket då dom är repiga å slitna och har breda springor som inte känns som dom kan bli rena. Vill inte hålla på och nåta golv utan funderar på att jämna av det och lägga flytande tåligt laminatgolv på istället.

För och nackdelar?
Hur blev era gamla golv som ni behöll? Gärna bilder om ni har.
Det är ett undergolv som någon tagit fram, alltså aldrig tänkts att synas. Ovanpå har det förmodligen varit linoleum eller så. Gillar inte laminat, varför inte linoleum eller ett riktigt trägolv?
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Nej , jag tänker inte övertala dig att ha kvar det där golvet synligt. Tror som tidigare inlägg att det är ett undergolv. Kör på din inslagna linje och lägg på något annat golvmaterial såsom laminat t.ex.
 
  • Gilla
Schwen92
  • Laddar…
M
Jag hade knarrande fiskbensparkett innan. Jag la laminat över, ek, mycket trevligare och tyst blev det också med underlagsfoam. Jag har aldrig riktigt fattat grejen när man tex. tittar på husrenoveringsprogram och dom ”tar fram det gamla fina trägolvet” med mm stora mellanrum och jag tänker, hur f-n städar man där?
 
  • Gilla
Schwen92
  • Laddar…
Jag hade ett lackat trägolv ganska likt ditt i källaren.. jag slipade, vitlutade och vitsåpade.
Mycket snyggare än innan och det är fortfarande ett slit å släng golv som jag inte är så rädd om
 
  • Ett slitet, lackat trägolv i en tom källarlokal med synliga märken och en öppen spis i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet vitlutat och vitsåpat trägolv i ett rum med soffa och TV-bänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L larsa_n skrev:
Jag hade ett lackat trägolv ganska likt ditt i källaren.. jag slipade, vitlutade och vitsåpade.
Mycket snyggare än innan och det är fortfarande ett slit å släng golv som jag inte är så rädd om
Förståeligt, dom där springorna är hemsk.;)
 
En apelsin En apelsin skrev:
Det är ett undergolv som någon tagit fram, alltså aldrig tänkts att synas. Ovanpå har det förmodligen varit linoleum eller så. Gillar inte laminat, varför inte linoleum eller ett riktigt trägolv?
Misstänkte att det var det så det förklarar att det är så "mjukt". Jo men laminat går att få i den stilen vi vill ha och med högre slitage klass, blir nog hund i framtiden och jag vet av erfarenhet att parkett inte är nå vidare i det läget. Riktigt trägolv verkar i princip alla på bygga hus ha problem med, antigen reser det massiva golven sig eller så blir springorna stora så det går bort :)
 
M Markarbetaren skrev:
Jag hade knarrande fiskbensparkett innan. Jag la laminat över, ek, mycket trevligare och tyst blev det också med underlagsfoam. Jag har aldrig riktigt fattat grejen när man tex. tittar på husrenoveringsprogram och dom ”tar fram det gamla fina trägolvet” med mm stora mellanrum och jag tänker, hur f-n städar man där?
Nej helt oförståeligt enligt mig med, golv ska vara hårda, stabila och lättskötta. (y)
 
Är det bara jag som tycker att springorna är charmiga? Jag hade lätt varit glad över ett trägolv, oavsett om det var "menat att synas" eller ej.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Inte ”charmigt” när man vill städa av.
 
Schwen92 Schwen92 skrev:
Misstänkte att det var det så det förklarar att det är så "mjukt". Jo men laminat går att få i den stilen vi vill ha och med högre slitage klass, blir nog hund i framtiden och jag vet av erfarenhet att parkett inte är nå vidare i det läget. Riktigt trägolv verkar i princip alla på bygga hus ha problem med, antigen reser det massiva golven sig eller så blir springorna stora så det går bort :)
Kan såklart vara ok! Ingen aning vad du har för hus/lägenhet och ålder, så Det kan säkert passa. Men älskar linoleum! Så slitstarka och snygga golv
 
  • Gilla
Schwen92
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Inte ”charmigt” när man vill städa av.
Nä så kan det ju förstås vara, jag har inga såna golv så jag kan bara föreställa mig. ;)
 
En apelsin En apelsin skrev:
Kan såklart vara ok! Ingen aning vad du har för hus/lägenhet och ålder, så Det kan säkert passa. Men älskar linoleum! Så slitstarka och snygga golv
Från 1910 (troligen innan), ombyggt 82, ja att dom är självläkande är ju en stark punkt ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.