Har installerat en Calmar V33 för ett tag sedan och nu har ett fenomen uppstått allt oftare.
Tänder pannan, skickar den full i ved när det är dags, går sen tillbaka efter ett tag och rökgastempen ligger på 100 grader.
Tittar genom glaset i botten , ingen låga.
Öppnar luckan, och ser att det brinner det för fulla segel.
Får då ha luckan öppen lite, då kommer lågan nere, stänger luckan, puff och paff från pannan, så försvinner lågan nere och det brinner "uppe" igen.

Ringde Trebema och dom sa att det kan bero på för torr ved, vilket ger övertändning i pannan. Kan nog kanske stämma.

Är bara nyfiken om det är någon mer som har samma fenomen?
 
  • Gilla
Stig Eriksson
  • Laddar…
Jag har väl inte samma problem direkt, men kanske några idéer om vad man kan kolla. Är primärluftspjället tillräckligt öppet? Är tändbrasan tillräckligt stor och tillräckligt het? Är påfyllningsluckan tät?
 
Har en CTC V35 och fick oxå en rejäl rökgaspuff häromdagen. Sotaren hade varit här och dragit ur rökröret och sen tände jag och efter 10 min blev det en rejäl puff. Det har aldrig blivit så förut så jag tror att det blev nån sorts sot eller dammexplosion. Lite obehagligt var det vågade knappt elda dan efter....
Ett sånt fenomen du upplever har jag endast fått en gång och då hade en vedklampe lagt sig över hålet precis så det var full fart i pannan men ingen låga....... jag petade lite och sen kom den igång.
 
Har experimenterat med både Primär och sekundär spjällen.
Brukar hjälpa en stund när man öpnar sekundärspjället mer.
Luckan är tät.
Funderar faktiskt på din ide´med med tändbrasan. Jag gör nog en liten tändbrasa faktiskt, ska göra en rejäl imorgon och testa.

Visst är det lite otrevligt när pannan lever sitt eget liv, puffar och skakar och beter sig lite oroligt!
 
Har haft samma sak på min V33 och då har jag oftast haft väldigt liten tändbrasa.
Har laborerat o donat under året jag haft den och nu verkar jag fått kläm på det.
Primär på 2,5-3 sekundär 2,5 .
Då ligger jag på 200-240 grader på rökgaserna. Lägre än det kommer jag inte.
Tror jag behöver en dragbegränsare. För att få ett jämt drag.
 
Kolla även denna tråd super_sam:

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=44269/0

Tips från mig är att kolla inrykningsskyddet som sitter i toppen på vedmagasinet.
Denna var inte korrekt justerad på min panna, men installatören justerade denna rätt så verkligen den runda täckbrickan täckte för hålet väl, det var stången som var för kort så det läckte. Kör man så är jag övertygad om att man kommer få "överförbränning" då gaserna tar enklaste vägen.

Om du läser tråden ovan så ser du att även jag hade problem med övertändning.
Jag är fullt övertygad om att det var veden som ställde till det för mig, jag hade ved som lagrats 2 år ute och sedan några veckor i pannrummet, jag tror den vart för torr då.
Nu kör jag med ganska fint kluven björk som är ett år och som kommer direkt utifrån, veden brinner kanonbra och veden som ligger på toppen förbränns inte fullt ut förrän den gått under nedre delen på luckan.
Primär för mig är nu 2,2 (ungefär) och sekundär 2.

En annan grej som är viktig är detta som ni redan belyst med att stora klabbar täcker för keramikhålen, värt att kolla upp.

hur som, lycka till!
 
Jag fick samma fenomen när jag kastade in fullt med ved och det hamnade grova vedbitar mot ytterväggarna i pannan Bitarna i mitten brann ju upp fortast.Ser jag till att det bara är tunnare på sidorna och grova över hålen i mitten på keramiken så blev det bättre. Kan va nått att testa ?

super_sam skrev:
Har installerat en Calmar V33 för ett tag sedan och nu har ett fenomen uppstått allt oftare.
Tänder pannan, skickar den full i ved när det är dags, går sen tillbaka efter ett tag och rökgastempen ligger på 100 grader.
Tittar genom glaset i botten , ingen låga.
Öppnar luckan, och ser att det brinner det för fulla segel.
Får då ha luckan öppen lite, då kommer lågan nere, stänger luckan, puff och paff från pannan, så försvinner lågan nere och det brinner "uppe" igen.

Ringde Trebema och dom sa att det kan bero på för torr ved, vilket ger övertändning i pannan. Kan nog kanske stämma.

Är bara nyfiken om det är någon mer som har samma fenomen?
 
Tackar för tipsen.

Ska nu testa:

Större tändbrasa.
Kolla inrykningsskyddet.
Grova vedklabbar i mitten, klena ytter.

En stilla undran, gör det något om rökgaserna ligger över 250 grader?
Ska ju egentligen ligga mellan 220-250.
 
En stilla undran, gör det något om rökgaserna ligger över 250 grader?
Ska ju egentligen ligga mellan 220-250.
Mycket är redan sagt.
Ang din röktemp så tycker jag att du ska kolla om din termometer stämmer och gör den det kan jag rekommendera att du Sotar pannan ordentligt och sätt spjällen på av trebema rekommenderade värden (prim ca 3 och sek ca 1,5).
Fungerar bra hos mig.(jag ligger på ca 220-240 gr)
Packa veden väl när du lägger in.

 
super_sam skrev:
Tackar för tipsen.

Ska nu testa:

Större tändbrasa.
Kolla inrykningsskyddet.
Grova vedklabbar i mitten, klena ytter.

En stilla undran, gör det något om rökgaserna ligger över 250 grader?
Ska ju egentligen ligga mellan 220-250.
Jag ligger som oftast runt 250-260 grader svårt att få ner den mycket mer än det ska sota och elda om någon timme så ska kolla vad jag får mer exakt då.
 
Har fått precis samma på min då jag höll på att laborera med luften. Detta hända i princip alltid då jag använde för lite primär i förhållande till sekundär. Går jag nedåt 2 på primären så får jag alltid dessa puffar.
 
Har testat:
Större tändbrasa.
Kolla inrykningsskyddet.
Grova vedklabbar i mitten, klena ytter.

Ingen förbättrning :( är nog veden som är för torr.
Får köra halva ilägg i taget till "pannrumsveden" är slut. :-/
 
Jag tror nån annan skrev det också, men testa att packa veden så tätt det går utan våld. Lägg alltså i veden så att det finns så lite luft som möjligt mellan vedträna.
 
Jag har eventuellt haft liknande problem som dedden på min Solo Innova. Vid i stort sett varje brasa jag gjort har veden brunnit delvis uppåt, d.v.s. det var inte bara längst ner vid keramiken som det brinner. :( I mitt fall verkar det ha varit en liten glipa mellan vedluckan och den rökgaskanal som går "förbi" pannan. För ett par timmar sedan trulade jag in lite stenull i denna kanal och redan vid uppstarten av brasan märkte jag att det var bättre flås/drag åt rätt håll, d.v.s. ner mot keramiken. Nu har det brunnit i ca 2 timmar och det är fortfarande mycket bättre låga/drag nedåt.

Tidigare fick jag alltid gå och knacka/banka på veden i pannan så att den skulle ramla ner och inte brinna uppåt. Det verkar nu som att jag inte behöver det när jag tätat denna fuskväg där delar av rökgaserna verkar ha gått tidigare. :)

Jag vet inte om det kan vara skadligt för pannan att göra på detta sätt (?) men just nu ser det ut att funka bra. Eftersom delar av rökgaserna verkar ha gått åt fel håll förbi pannan borde jag nu spara lite energi samt få lägre rökgastemperatur ut ur pannan.

Du skriver super_sam att du "kollat" inrykningsskyddet. Jag gissar att pannorna är uppbyggda på liknande sätt och det som ni kallar inrykningsskydd borde vara den kanal jag talar om. På min panna gissar jag att den finns främst för att underlätta uppstart av brasan. Om ingen har ngt allvarligt att invända mot mitt lilla experiment kanske du borde prova samma sak för att helt kunna utesluta om det kan vara läckage som gör att veden delvis brinner uppåt i stället för nedåt.

Själv tänker prova att köra såhär ngn vecka. Funkar det lika bra som nu så svetsar jag en lucka framför kanalen så att lågan alltid är tvungen att gå nedåt. Jag har riktigt fint tändmaterial så det verkar funka bra.
 
Intressant :)
Har lite samma problem med min innova.
Har provat med ved direkt utefrån och det blir ingen skilnad.
Ska testa att täta kanalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.