Har ett fruktansvärt stort "lyxproblem" som tar all energi dygnet runt just nu...behöver tips och råd.
Vi är en familj med fyra barn varav tre bor här varannan vecka, och det sista har vi tillsammans. Köpte ett ganska stort hus, 240 kvm, för ca fyra år sedan. Nu har vi sålt det - skönt!! - och ska bo i en fyra, under tiden vi bygger vårt dröm-hus! Jättefin tomt som vi får av närstående. Jättefin utsikt, och jag har tillbringat somrarna där på landet sedan jag var liten. Det ligger ca 3 km från samhället - alldeles lagom avstånd.
Men, men, som ni alla vet så är det inte gratis att bygga nytt - vi räknar med att får låna ca 1,7 milj.
Vi får ut ca 30000:- i månaden, efter skatt. Huset vi tänkt bygga är på ca 140 kvm.
Allt var så gott som klappat och klart, tills frågan om vi inte ville "ta över" mina föräldrars villa kom. Då började vi
fundera.
Vi kommer i så fall att få lån på max 500 000:-, månadskostnaden kommer alltså att minska avsevärt. Men deras 70-talsvilla ligger i ett villaområde med mycket insyn i trädgård m.m. Inte alls den typen av hus vi tänkt oss. Men vi får ju pengar över att spendera på annat än lån...samtidigt som det är viktigt att man trivs där man bor!
Vill heller inte sitt i ett nybyggt hus om tre år och konstatera att det inte blev som vi tänkt, och ångra oss....
Några råd och synpunkter??
 
Ta över huset i stan, bo billig och bygg ett sommarställe på tomten ute på landet :). Ångrar ni er senare så sälj huset i stan, bygg nytt på landet .... sommarstugan kan då omvandlas till ett tillfällig boende under byggtiden och senare till ett gästhus vid det nya huset ...
gaia
 
Mikael_L
När jag läste det igår kväll (alldeles för sent för att orka skriva ett svar) så tänkte jag föreslå precis det gaia skrev.

Men jag tänkte dessutom att sommarstugan skulle kunna fungera som ett trevligt egnahem, lagom stort, på er ålders höst när barnen har flytt hemmet.
 
Ja, det är åt det hållet våra diskussioner gått idag...bo billigt, kunna resa lite, bygga stuga på landet. Det är ju faktiskt jätteskön semester att kunna åka till en sommarstuga...inte en massa som "måste" göras hela tiden.

Är så himla svårt att tänka om bara. Vi var och tittade på ett likadant hus som vi tänkt bygga, helgen före midsommar. Vi blev helsålda!! Det var helt underbart...och sedan fick vi detta erbjudande serverat - som för ett halvår sedan inte hade varit något att tveka över.

Skönt att höra lite åsikter från andra! Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.