Kan nån peka ut vilket som är översvämningsskyddet på dessa bilder??
Bara så att jag vet vad jag ska leta efter:surprised:
Min diskmaskin larmar för översvämning, men jag kan inte hitta nåra läckor, däremot misstänker jag att det ligger en massa sand nånstans i maskinen (det rann ned en massa sand i brunnen efter ett läckage).
Lasse 1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lasse 2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det för tillverkare och modell?

Om det har kommit sand i dricksvattnet så borde inloppsfiltrena.
 
A
137 är flottören
523 är hållaren till flottören
7A är microbrytaren som påverkas för att lösa ut felkoden
är det sand så titta i filtret på ingången av ventil 5 och silen i början av slangen under diskbänken
 
@E-luxaren
Hur kommer man åt den, måste man ta bort bottenskivan eller kommer man åt den enkelt ändå?

tackar på förhand.
 
E-lux Intuition ESF 64020
Jag hittade skyddet, men det är inget läckage under & brytaren verkar funka.
Finns det nåt annat som kan indikera samma sak (3 blink)? Vilket är översvämningsskyddet på schemat?
Lasse 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
På min Cylinda fanns det flera översvämningsskydd. Ett med en flottör som tvingade igång tömningspumpen. En annan som var tryckstyrd. Den senare kunde lösa ut om maskinen gått ett tag och jag sen öppnade och stängde luckan (tryckförändring). Det kan även vara fel på kretskortet. Om jag inte missminner mig så kunde man på Cylinda även få felet om det var trångt i hålet under silen som sitter inne i diskutrymmet. Men det gäller som sagt Cylinda.
 
A
om det tar för lång tid att fylla (igensatta filter) kan maskinen tolka det som att det fyller över.
eller men dock ovanligt att någon av pressostaterna inte känner av korrekt vatten nivå
eller har du överslag i elementet
prova att vända stickproppen under diskbänken
 
@eluxaren
Inget program valt (alla lampor blinkar) så tar det ~10sek så börjar larmet för översvämning blinka.
Har provat att vända på stickpropp, min misstanke är att det finns sand i nån av pressostaterna, hur kollar man det?
 
A
ta loss dessa och blås i dom för att höra om de klickar
men är det sand i pressostaterna är det ännu mer i sumpen
det skall mycket till för att få in nått i pressostaterna

men kollade du ventil nummer 5?
 
@eluxaren
ventil nr 5, är det inkommande vatten? Vad ska man kolla med den?

Slår på strömmen, alla programlampor lyser samt de 2 understa röda, c:a 10 sek, programlampor samt röda slocknar, pumpen startar samt larm för översvämning. Har byglat flottören för säkerhetsskull.
Har blåst i 523A för att kolla så att både 12 & 12A klickar, det gör de.
 
A
ja just det ventilen är nummer fem
enklast att ta bort inloppsslangen från baksidan därefter kan man se in i ventilen och det filter som sitter där
ser man maskorna i filtret är det oftast ok annars tar man en liten tång och tar tag i filtret drar ut det och sköljer under vatten kranen.

fast
pumpen skall ju alltid starta först men att den larmar "i30" direkt är ju mystiskt
för den går ju en stund för att försäkra sig om att allt vatten är ute om det då inte är det larmar den "i20"
troligt elementfel eller kretskortsfel
 
Hallå där!
Finns någon webbsida där man kan hitta reset av Cylinda disk 235? Typ en kombination knapptryckningar.
 
A
Om felet är borta så görs eesetten automatiskt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.