Jag och sambon har för ungefär 4 månader sedan köpt hus i Gävle, vi får tillträde i slutet av september. Som det flesta av er säkert har sätt så är Gävle efter nattens skyfall översvämmat. Detta gäller även källaren till vårat framtida hus. Så till min fråga,

I källaren idag finns det en tvättstuga, ett inrett rum och två rum som i stort sett endast är betong(ett pannrum). Det finns även en trappa helt gjort utav trä. Säljaren av huset hade inte möjlighet att ta sig till huset för ens idag sent, alltså ungefär 15 timmar efter att vattnet hade börjat ta sig in, detta innebär att någon decimeter av källaren har varit under vatten under den tiden. Vad kan vi som köpare kräva i ett sådant här läge? Vi har en bra dialog med säljare men det är ju en känslig situation. Mäklaren som har hand om försäljningen är MIA och vi har inte heller fått en bra bild av hen. Mycket tacksam för samtliga svar vi kan få.

//
G
 
M Mygelmeister skrev:
Jag och sambon har för ungefär 4 månader sedan köpt hus i Gävle, vi får tillträde i slutet av september. Som det flesta av er säkert har sätt så är Gävle efter nattens skyfall översvämmat. Detta gäller även källaren till vårat framtida hus. Så till min fråga,

I källaren idag finns det en tvättstuga, ett inrett rum och två rum som i stort sett endast är betong(ett pannrum). Det finns även en trappa helt gjort utav trä. Säljaren av huset hade inte möjlighet att ta sig till huset för ens idag sent, alltså ungefär 15 timmar efter att vattnet hade börjat ta sig in, detta innebär att någon decimeter av källaren har varit under vatten under den tiden. Vad kan vi som köpare kräva i ett sådant här läge? Vi har en bra dialog med säljare men det är ju en känslig situation. Mäklaren som har hand om försäljningen är MIA och vi har inte heller fått en bra bild av hen. Mycket tacksam för samtliga svar vi kan få.

//
G
Har inget råd men beklagar eländet
 
Det hanteras säkerligen som ett försäkringsärende där nuvarande ägares försäkringsbolag håller i taktpinnen. Vem som ska göra vad.

i ert fall låter det också som att det är en ganska ”oinredd” kälkare vilket är bra. Det underlättar och snabbar på processen.

Så även om det är en tråkig situation för både köpare OCH säljare är det nog bara att låta processen ha sin gilla gång. Urstädning/rivning/uttorkning/återuppbyggnad.
 
Som säljare har du ansvar för att bostaden är i samma skick vid tillträdesdagen som vid kontraktsskrivningen. Skulle någon skada uppkomma innan tillträdet är du som säljare skyldig att åtgärda felet
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
M Mygelmeister skrev:
Jag och sambon har för ungefär 4 månader sedan köpt hus i Gävle, vi får tillträde i slutet av september. Som det flesta av er säkert har sätt så är Gävle efter nattens skyfall översvämmat. Detta gäller även källaren till vårat framtida hus. Så till min fråga,

I källaren idag finns det en tvättstuga, ett inrett rum och två rum som i stort sett endast är betong(ett pannrum). Det finns även en trappa helt gjort utav trä. Säljaren av huset hade inte möjlighet att ta sig till huset för ens idag sent, alltså ungefär 15 timmar efter att vattnet hade börjat ta sig in, detta innebär att någon decimeter av källaren har varit under vatten under den tiden. Vad kan vi som köpare kräva i ett sådant här läge? Vi har en bra dialog med säljare men det är ju en känslig situation. Mäklaren som har hand om försäljningen är MIA och vi har inte heller fått en bra bild av hen. Mycket tacksam för samtliga svar vi kan få.

//
G
Hej jag bor i Gävle och är i samma situation som er. Jag har kontakt med ytterligare en familj, vi delar info med varandra. Kontakta gärna mig Maria Reeves jag finns på Facebook.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.