Hej!

På grund av ovädret upptäckte jag igår att det fanns vatten under mitt ventilerade golv i källaren. Golvet är kopplat till en fläkt. Helt plötsligt hörde jag att det var vatten i fläktrören. Jag borrade genast upp ett hål i golvet och började att pumpa ut vattnet. Uppskattningsvis 15-25 hinkar fylldes à 25 liter (dvs. En halv kubik vatten, kanske mer, fanns under golvet). Golvreglarna känns torra men kanske lite fuktiga. Under golvet finns någon form av isolering. Isoleringen är blöt kan jag känna. Har kopplat en grovdamsugare till hålet som nu blåser in luft.

Huset köpte vi för tre år sedan. Nivellgolvet, som det kallas, var på plats redan då. Idag har jag anmält händelsen till mitt försäkringsbolag.

Några frågor:
1. Vilken expertis kan jag behöva nu för att värdera vad som eventuellt kan behöva göras?
2. Ni fackmän med erfarenhet av liknande skador. Brukar man låta detta självtorka eller tror ni att hela golvet behöver rivas upp? Hur bedömer du skadan av det du kan se på mina bilder?
3. Jag begriper inte hur grundvattnet har kommit in under golvet. Vad tror ni? Ingen annanstans i källaren har det kommit en massa vatten.

Ursäkta de dåliga bilderna
 
  • Hål borrat i trä, sågspån runt, borrkrona synlig, närbild, hantverksarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild, oklart objekt, möjligtvis cirkulärt, med texturerade lager och mörkt hålrum. Fokus på odefinierbar yta i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusmiljö med luftrenare, fåtöljer, byrå, golvlampa, spegel och en vit skänk. Neutralt färgschema.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörledningsskåp med röda lampan tänd, golvbrunn, några verktyg och kablar, oordnat utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.