Hej! Jag bifogar en film från i somras, tänkte börja åtgärda detta innan det kommer så stora mängder regn i sommar.

det är stenkista som är nedgrävd.

det blir som sagt översvämning vid stuprör när det regnar mycket, systemet orkar inte svälja allt vatten.

jag har spolat med vattenslang i röret, då blir det inte översvämning. Även nu i vintras när sista snön kom vid 0 grader så svämmade det över när det töade bort.

Jag vill inte ha massa vatten stående vid grunden (betongplatta på mark)

1. Borde jag boka en spolbil som spolar och kollar om det är något stopp eller är det bara systemet som inte orkar svälja allt vatten när det kommer mycket på samma gång?

2. Skulle man kunna koppla på någon koppling som tar vattnet från röret från marken samt vattnet från Stupröret och föra ut från grunden ut på gräset? Isåfall med vad?
 
  • Gilla
mast63 och 3 till
  • Laddar…
wildeside
Troligtvis för liten stenkista och marken hinner inte infiltrera vattnet. systemet hinner inte ta hand om stor mängder vatten på kort tid.
Lösningar är antagligen en större stenkista eventuellt med överlöp till dike om det är möjligt, ny stenkista där marken är mer mottaglig av vatten eller kanske en pumpbrunn som kan reglera nivån i stenkistan.
 
  • Gilla
Martin040
  • Laddar…
Tack för bra svar, ja jag misstänkte det var något sånt. Tar med mig lösningarna med stenkistan

Får se om det blir en åtgärd på Stenkistan iår men funderar på alternativ, hur man kan leda bort vattnet som kommer upp ut på gräsmattan.
 
wildeside
M Martin040 skrev:
Tack för bra svar, ja jag misstänkte det var något sånt. Tar med mig lösningarna med stenkistan

Får se om det blir en åtgärd på Stenkistan iår men funderar på alternativ, hur man kan leda bort vattnet som kommer upp ut på gräsmattan.
Eftersom problemet bara uppstår vid störtregn och större snösmältning så skulle jag gräva ner en pumpbrunn i inloppet till stenkistan och styra pumpen med nivå vakt så att den bara pumpar vid behov, men det beror lite på förutsättningarna på tomten.
Enklare att ge förslag på lösning om du ger lite mer information om stenkistan placering jämfört mot huset,
markhöjd vid huset och stenkistan är bra information.
 
M Martin040 skrev:
Hej! Jag bifogar en film från i somras, tänkte börja åtgärda detta innan det kommer så stora mängder regn i sommar.

det är stenkista som är nedgrävd.

det blir som sagt översvämning vid stuprör när det regnar mycket, systemet orkar inte svälja allt vatten.

jag har spolat med vattenslang i röret, då blir det inte översvämning. Även nu i vintras när sista snön kom vid 0 grader så svämmade det över när det töade bort.

Jag vill inte ha massa vatten stående vid grunden (betongplatta på mark)

1. Borde jag boka en spolbil som spolar och kollar om det är något stopp eller är det bara systemet som inte orkar svälja allt vatten när det kommer mycket på samma gång?

2. Skulle man kunna koppla på någon koppling som tar vattnet från röret från marken samt vattnet från Stupröret och föra ut från grunden ut på gräset? Isåfall med vad?
Min stenkista har troligtvis kollapsat. Det bubblar ur gjutjärnslocket när det är skyfall. Spolbilen gjorde rent i dagvattenbrunnarna och in mot kistan och kunde känna en kant så rören kan ha gått isär. Jag har löst det tillsvidare (i ett par år) med att leda ut två stuprör till en skogsdunge. Mr Flow är en produkt jag sett på Anticimex hemsida. Om du sökte nån smart lösning.
 
  • Gilla
Martin040
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.