typiskt att det händer en fredag eftermiddag :S
man startat pannan och det brinner för fullt så kommer det vatten på golvet vid dom inbyggda och isolerade tankarna. Vatten är varm, och det kommer 5-6 hinkar pissgult vatten ur isoleringen tills det lugnar sej av sej själv. Tur i otur att vatten är inte radiatorsvart nu när det minusgrader ute.
Gulfiber + het vatten = fisklukt. Ny erfarenhet.

6 år gammal Borötank 1000L, med 200L inbyggd VVB läcker. Vatten kommer uppifrån där VVB är svetsad till tanken - synlig rost. Det rinner när eldningen börjar och varmvatten i VVB utvidgas. Övertrycksventilen släpper ej ut överskottet men det läcker i toppen av tanken i stället. Det slutade rinna ut när vi slutat elda igår. Idag eldas det och det rinner igen?!?!?! Trodde att vi blev av med överskottet igår och skulle slippa översvämning idag.
Kallvatten till VVB är avstängt sen igår men kanske läcker genom ? eftersom idag rinner det över igen när vi startade eldningen. Hur kommer ny vatten och fyller på VVB ?
Kranar på övre vån suger in luft när man öppnar varmt. Det rinner tunn tunn stråle ur kranar i källaren ( 2 st) när man öppnar varmt. Ska jag låta källarkranar stå öppna? Tankens topp ligger 1m högre är vaskar i källare.
Hjälp kommer först måndag morgon ......
Kan det skada att jag låter kranarna rinna? Kan det hjälpa?
förvirrad gaia
 
Låt kranarna va stängda. Behöver du varmvatten, öppna kranen till VVB. Ta vad du behöver och stäng sedan.
 
Hej Immobil!
När jag öppnar kranen till VVB så kommer det en het dusch ur den skadade VVB och jag får mopa golvet i pannrummet för xx -te gången ... vatten brukar missa golvbrunnen för golvet lutar åt alla möjliga håll ... som om det inte var nog med eländet. Pannrumsgolvet har aldrig varit så rent som nu :).
Det luktar illa ( typ gammal fisk + hönsgödsel) i huset från den blöta och varma isoleringen och spånskivor som tankar är inbyggda i. Vi luktar inte bättre heller ... men hellre det än ligga djupfryst på soffan.
Om man ser det från den ljusa sidan så har vi tur att uppvärmningen fungerar normalt.

Min idee med att låta kranen rinna var att släppa överskottet i vasken så jag inte får det på golvet. Misstänker att kallvattenventilen stänger dålig och fyller på VVB som sen svämmar över genom läckan. Det kommer inget genom övertrycksventil. Är osäker på vad som kan hända med en halvtom VVB som sitter i en akumulator fylld med het vatten. Det är ju tryck i värmesystemet men inte i VVB.
gaia
 
Ingen fara, den halvtomma är antagligen fylld med vatten från tanken. Vattnet kan gå på båda hållen genom hålet på VVB. ;-)
 
så enkelt är det inte för hålet sitter mot utsida :(. VVB delen som sitter i tanken är helt tätt mot radiatorvatten/pannvatten. Det är håll i själva locket på VVB i topen på tanken och det sprutar ut i det fria. Det mest vanliga är att det läcker mellan VVB och radiatorvatten men vårt haveri är litet udda. Trycket på pannsida är helt normalt .... än så länge :).
gaia
 
du får kolla om det går å köpa ett nytt lock, annars prova & svetsa det
 
imorgon kommer experter för att bedöma hur det kan räddas. Det skulle vara bästa lösningen om den kan repareras på plats. Tanken kan varken komma ut eller ny likadan in för vi rev väggen när den skulle in och det vill jag inte göra en gång till. Jag försöker leta efter alternativ ifall den havererade tanken ska skrotas.
Berättar senare hur det löstes.
gaia
 
Töm varmvattenberedaren och sätt dit en TVA istället..
 
Lycklig slut på översvämningen :)

VVS- experterna anlände vid 7-tiden måndag morgon och hittade inga grava rostskador.
Det sitter en fyrkantig lock i vår 200L VVB topp fäst med 4 bultar. En av bultarna var ej tillräckligt åtdragen och packningen ej tillräckligt komprimerad? Slarv vid tillverkningen? Hur som helst blev packningen oduglig efter 6 år i växlande temp. Packningen var i bedrövlig tillstånd och läckte smått ett bra tag innan men läckan var svårt att upptäcka eftersom tanken är isolerad och inbyggd. Den 1000L Borötanken har en krage upptill som kunde rymma några liter vatten som sen kunde torka bort av värme från ackumulatorn och vi märkte ingenting. Övertrycksventilen släppte ju vatten vid eldningen så man anade ingen oråd.

I fredags kom den stora genombrottet och det rann över på golvet med hastighet 1 hink i timmen innan vi hittade rätt ventil att stänga. Vår kallvattenventil till VVB stänger faktiskt tätt om man använder mer våld som vi inte använde i rädsla att få ett problem till.
Fisklukten kom först och tydligen från "ångkokta" spånskivor som i våt tillstånd ökade i tjocklek från 16mm till 20mm. Vatten var 90 grader varmt när det hände.
Ang. lukten undrade vi vad hunden har ätit .... och en kort stund efter upptäcktes översvämningen :)

Åtgärder :
packningen blev hämtat och utbytt inom ca 2 timmar och vi har varmvatten igen :). TACK PRENAD AB !!!
Återstår att låta självtorka eventuellt byta ut den blöta isoleringen och blött spånklädsel när betongsockel under tankar blir torrt.

Vi betalar självrisken och försäkringen står för resterande reparation- och återställningskostnader. Vi ringde och skickade bilder på skadan. Ingen skadeutredare från försäkringsbolag varit på plats. Skadeanmälan kommer att mailas med telnr till firmor som ska åtgärda skadan och kanske svara på försäkringens frågor ....

Det kändes som en jättehaveri men slutade faktiskt smärtfritt :).
gaia (nyduschat och glad)
 
Skönt att det löste sig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.