Hej,
Jag har en närstående som skrivit på för ett husköp men där huset blivit skadat vid en översvämning. Skadeläget är inte helt klarlagt men vatten har varit uppe en bit på fasaden. Säljarnas försäkringsbolag är inblandade och man kan anta att en skadebesiktning kommer att ske inom en snar framtid. Men eftersom det endast är ett par veckor kvar innan inflyttning, vad bör man tänka på? Bör man göra en egen skadebesiktning eller lita på säljarens försäkringsbolag? Skjuta fram inflytt tills allt är klargjort? Vilken hjälp kan man få av det egna försäkringsbolaget (där hemförsäkring då inte gäller än)?
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag skulle se om det gick att dra sig ur affären och hitta ett annat hus. Inte kul att bo i ett översvämningsriskområde. Tyvärr kommer vi få leva med fler översvämningar och jag vet att det diskuterats bland försäkringsbolag att t.om. inte helt försäkra hus i områden med stora risker för översvämningar.
Likaså risken att man köper nåt som senare visar sig bli fullt med mögel eller andra skador som uppkommer efter lång tid. Vem vet hur det kommer att ersättas?
När det gäller frågan om hemförsäkring etc ger inte dina släktingars försäkring nåt då de inte står som ägare på lagfarten än. Så allt ligger på säljaren. Och som i vanliga husaffärer göra en egen besiktning så man vet lite hur läget ligger.
Försök skjuta på slutlikvid tills allt är avklarat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
Tråkigt situation, jag hade gjort allt i min makt för att inte tillträda innan saken blivit både ordentligt undersökt och åtgärdad.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Som redan skrivits, har det hänt en gång då händer det igen. Försök ta er ur affären.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Borde det inte gå att hävda att ”varan” inte längre motsvarar det som visats? Är det allmänt känt att det är risk för översvämning? Vet inte om det finns lagstöd, men något att undersöka kanske. Finns väl något undertecknat med villkor, där finns väl vad som är skäl för att häva, kanske?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
De dom inte borde göra är att "ta över ärendet" gentemot försäkringsbolaget iaf. Se till att motparten fortsätter vara säljaren och att denne ansvarar för att allt återställs. Det kommer vara massa obetalt arbete och förluster pga åldersavdrag mm. att återställa efter en översvämning.
 
  • Gilla
Kråkfoten och 2 till
  • Laddar…
Bail out!

Inför nästa visning - kolla höjdkurvor....

//
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
De dom inte borde göra är att "ta över ärendet" gentemot försäkringsbolaget iaf. Se till att motparten fortsätter vara säljaren och att denne ansvarar för att allt återställs. Det kommer vara massa obetalt arbete och förluster pga åldersavdrag mm. att återställa efter en översvämning.
Det kan man inte enligt vad jag läste på. Det finns fall med vattenskador i badrum på nätet och alla kostnader och allt ansvar ligger kvar på säljaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vad säger avtalet?
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Bail out!

Inför nästa visning - kolla höjdkurvor....

//
Jag valde hus utifrån detta. Jag har ibland Niagarafallen på tomten, men bort från huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M Melwin skrev:
Hej,
Jag har en närstående som skrivit på för ett husköp men där huset blivit skadat vid en översvämning. Skadeläget är inte helt klarlagt men vatten har varit uppe en bit på fasaden. Säljarnas försäkringsbolag är inblandade och man kan anta att en skadebesiktning kommer att ske inom en snar framtid. Men eftersom det endast är ett par veckor kvar innan inflyttning, vad bör man tänka på? Bör man göra en egen skadebesiktning eller lita på säljarens försäkringsbolag? Skjuta fram inflytt tills allt är klargjort? Vilken hjälp kan man få av det egna försäkringsbolaget (där hemförsäkring då inte gäller än)?
Läs i ert kontrakt angående vad som gäller vid skador. Ansvaret är fördelat mellan köpare och säljare. Kontakta ert eget försäkringsbolag för att se om ni kan få något stöd vad gäller bedömning av ansvar. Se till att ni får info om besiktningar och bedömningar så ni är uppdaterade.
 
F
Hur skall man fundera runt sitt eget val av försäkringsbolag i en sån här situation? Är det ett incitament att välja samma bolag själv som säljaren har? Bara för undvika nån form av limbo och blame-game mellan två bolag eller hur resonerar man?
 
F fsn skrev:
Hur skall man fundera runt sitt eget val av försäkringsbolag i en sån här situation? Är det ett incitament att välja samma bolag själv som säljaren har? Bara för undvika nån form av limbo och blame-game mellan två bolag eller hur resonerar man?
Du har inte fått huset, därmed inte ditt problem (typ).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
Läs i ert kontrakt angående vad som gäller vid skador. Ansvaret är fördelat mellan köpare och säljare. Kontakta ert eget försäkringsbolag för att se om ni kan få något stöd vad gäller bedömning av ansvar. Se till att ni får info om besiktningar och bedömningar så ni är uppdaterade.
De har ju bara skrivit avtal om köp, köpet är ju inte genomfört ännu. De kan fortfarande dra sig ur (till ett pris). Men de omfattande renoveringar som troligen krävs och fördröjningen av tillträde är troligen tillräckligt bra skäl för att häva köpet utan kostnad. Detta måste dock testas...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De har ju bara skrivit avtal om köp, köpet är ju inte genomfört ännu. De kan fortfarande dra sig ur (till ett pris). Men de omfattande renoveringar som troligen krävs och fördröjningen av tillträde är troligen tillräckligt bra skäl för att häva köpet utan kostnad. Detta måste dock testas...
Köpet gäller från när avtalet skrivs. Om köparen häver köpet kan detta innebära stora kostnader för köparen om det görs utan starka skäl. Vi vet inte vad som hänt i detalj. Om säljaren varit ansvarig för skadan är detta skäl för hävning, exempel kan vara glömt ett öppet fönster. Om det är ren förslitning är köparen ansvarig, exempel kan vara att man vet att taket har brister. I detta fall är det kanske otydligt , då måste orsaken klarläggas
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.