De senaste veckorna har säkringen till vår vattenpump gått ett par gånger, och jag har därför försökt utreda orsaken till detta. Jag har mätt spänningen till kopplingen i borrhålet och fått 230V på alla faser. Vår "huselektriker" har också svängt förbi som hastigast och meggat och ohmmätt på pumpen som verkar kry.

Idag skruvade jag upp motorskyddet och noterade att överströmsskyddet löst ut, fastän pumpen gick som vanligt med spänning på alla faser. Av det lilla jag begriper och har läst mig till så har det här någon form av automatisk återställning, men jag kan inte utröna om det är "aktiverat", och varför det i sådana fall även gick att återställa manuellt? Ligger den manuella återställningen alltid "kvar" även efter en automatisk återställning, eller är det något fel här?

Bifogar en bild på skyddet nedan så kanske någon som vet kan förklara hur det fungerar? Bilden tog jag först efter att jag återställt manuellt (via blåa knappen).

Motorskydd från Schneider Electric med manuell återställningsknapp och överströmsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är kopplat som på bilden har du inget skydd, denna typen måste vara kopplad till manöverkretsen på en kontaktor vanligtvis sitter den direkt ovanför. Du får lägga manövern i serie med kontakt 95-96 så den bryts när skyddet löser ut. Och att ha kvar det i mode för manuell återställning som nu är också vettigt sällsynt med såna fall där automatisk passar därför förvalt manuell från fabrik.

Så börja med att koppla om och se till att det kan fungera. Sen för vidare felsökning av pumpen är det bästa att börja mäta strömmen i olika driftfall, säkringar ska inte gå där och skyddet var ju tydligen också utlöst fast utan att kunna verka.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vad har du för märkström på pumpen?
Kolla detta så att du inte har fel motorskydd
Lite otydlig bild men ser ut som att du har två ledare kopplade mellan 95 och 96
Då bryter dessa hållkretsen när motorn blir överbelastad
Motorskyddet har med största sannolikhet ingen automatisk återställning utan måste återställas manuellt
 
Bilden är tillräckligt tydlig för att kunna säga att det med största säkerhet inte är något anslutet på 95-96 och det tyder även TS beskrivning på med mätning och pump i drift och skyddet utlöst. Att välja in automatisk återställning går också fint om man vill, bara bryt bort plastbiten mellan H och A så kan man välja som man vill, nu i original dock hand förvalt.
 
Tack för svar, jag lägger in en hel bild nedan.

@GK100 - Det är mycket riktigt en kontaktor ovan som styrs av en tryckvakt. Men jag tolkar dig som att det är manuellt läge på skyddet, så då lär det ändå vara felkopplat i och med att inget bröts. Oavsett, borde säkringen gå av detta?

@Uffe A - Pumpen har 2.0A i märkström, skyddet står på straxt över. Helt rätt i att bilden inte var helt tydlig, den nedre är marginellt bättre. Jag ska dubbelkolla imorgon igen men jag är ganska säker på att ena ledaren går till mittersta plinten 4T2 och den andra på 6T3.

118603152_798152054102093_6567574515858961121_n.jpg
 
S sledgas skrev:
Det är mycket riktigt en kontaktor ovan som styrs av en tryckvakt. Men jag tolkar dig som att det är manuellt läge på skyddet, så då lär det ändå vara felkopplat i och med att inget bröts. Oavsett, borde säkringen gå av detta?
Ja det är felkopplat så skyddet stoppar inte pumpen men att säkringen går har inte direkt med det att göra. Oavsett koppla om så motorskyddet är med och gå sen vidare med den andra felsökningen.

Det är enkelt att lägga om kopplingen, du kan flytta den vita som sitter på A1 till 95 och sen ta en tråd från 96 till A1 så är den delen ur världen.
 
GK100 GK100 skrev:
Ja det är felkopplat så skyddet stoppar inte pumpen men att säkringen går har inte direkt med det att göra. Oavsett koppla om så motorskyddet är med och gå sen vidare med den andra felsökningen.

Det är enkelt att lägga om kopplingen, du kan flytta den vita som sitter på A1 till 95 och sen ta en tråd från 96 till A1 så är den delen ur världen.
Stort tack för svar! Jag hör nog av mig till firman som kopplade in allting en gång i tiden så börjar vi där. Det har även installerats vattenrening och ny tryckvakt i kontaktorn, så lika bra att någon som kan kollar på detta.
 
Elektrikern var här idag och konstaterade samma sak och det kopplades på samma sätt som @GK100 beskrev. Får vara glad att vi inte "behövt" ett fungerande motorskydd på 10 år... Skyddet löser nu ut både vid test och vid fasbortfall.

Det var även kopplat med matningen nerifrån->upp genom skydd och kontaktor, vet inte om det haft någon betydelse, men vi kopplade om det också så det följer nån slags praxis. Tack igen för er hjälp!
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.