Hej

Behöver/ska/bör man ha separat överspänningsskydd på AC sida resp. DC sida ?
Är det utkastade pengar ?
Enplansvilla utkanten av mellanstor stad, ej på landet.

/M
 
Har du markförlagd serviskabel från ditt elnätsbolag är det mindre risk att överspänning kommer in den vägen jämfört med serviskabel på luftledning. Troligtvis behöver du inte överspänningsskydd på AC-sidan. Men ett sådant med 4 patroner, en för varje fas + en för nollan, kostar ju inte så mycket ca 1500 kr. Du skyddar ju dessutom även annan hemelektronik med AC-överspänningsskyddet.

På DC-sidan om växelriktaren, dvs på solarkablarna som kommer från taket, är det därmot motiverat med överspänningsskydd av minst typ2(mellanskydd), helst typ1 + typ2, dvs grovskydd och mellanskydd. Vid blixtnedslag i närområdet som räknas som ca radie ett par km, kan nämligen överspänning astras i solarkablarna på taket och ledas ner till växelriktare, som kan skadas. Även solcellspanelerna kan skadas av överspänning och det brukar vara by-passdioderna(finns 3 st i varje panel) i panelerna som ryker. Så överspänningsskydd ska man ha på DC-sidan, kostar kanske ca 2000 kr för varje sträng. Det händer att åskväder drar fram och solcellsägare får paneler skadade.

Köper du en nyckelfärdig solcellsanläggning av en solcellsfirma, då ska du se till att de inte fuskar och underlåter att installera överspänningsskydd på DC-sidan. Utan överspänningsskydd kan de nämligen uppvisa lägre totalpris, och köpare har ofta inte aning om att överspänningsskydd behövs.
 
Redigerat:
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Först var ösp inte med i den offerten som är mest intressant ,men jag bad om att få det tillagt på både AC och DC sidan och då stack priset lite. De installerade normalt bara på AC sidan. På min begäran la de in typ 2 på AC resp. DC sidan. Vi har inga luftledningar i närområdet vad jag känner till eller ser. Relativt stort villaområde.
Är ett optimerat system från Solaredge så bypassdioderna förmodar jag inte används.

På 1500kr för ösp på AC sidan tillkommer ju säkerligen 1h arbete på ca 1000kr/h

Tolkar jag ssvaret ovan rätt så räcker det med DC för mig ?.

32st 395/400Wp paneler med SE10k VR fördelat på tre vädersträck och fyra ytor blir det., förmodar det blir 2st strängar, en på varje MPPT
 
K
Bypassdioderna användas alltid, de ingår i panelens krets om jag fattat det rätt.

Det låter som att du inte behöver på AC-sidan. Men eftersom det installeras på inkommande EL så skyddar det hela huset. Det finns ingen poäng att sätta det på AC-sidan av växelriktaren.

På DC-sidsn ska du absolut ha. Som tidigare talare sagt. En billig försäkring mot trasig växelriktare och annan elektronik i huset vid åska.
 
mortimer,
om du tänker ha SolarEdgesystem, välj en växelriktare SolarEdge SE17k-N4 SetApp på 17 kW, pga kostar ca 2000 kr mindre än SE10k-N4 SetApp. Det kan tyckas konstigt att en större kostar mindre, men beror på att den på 17 kW ofta används i större anläggningar och för att vara konkurrenskraftig är priset lägre. Du får på köpet framtida rejäl utbyggnadsmöjlighet. Den på 17 kW och på 10 kW, är exakt lika stora och väger precis lika mycket, titta i databladet för dem!
 
Arnodt: en av de leverantörerna som lämnat offert hade se17k ca 2000kr billigare än se10k VRn. Han hävdade också att den gav framtida utbyggnadsmöjligheter på mitt garagetak om det skulle bli aktuellt. Tyckte bara det kändes fel att ta en som var såpass mycket överdimensionerad och strypa den med effektfaktor istället. Min tanke var att gå på den mer rätta SE10k VR och när det är dags att byta den om 12-15år så tar man beslut då om byte och ev. utöka med att lägga på garagetaket.
Vikterna är 16.4kg resp 30,7kg. SE17k är 0.1% effektivare, SE17k har en fläkt som är user replacable, SE17k har 1000v som max DC input mot 900v på SE10k, djupet var något större på SE17k.
En fördel dock är att man kan ställa den till vad 16A huvudsäkring klarar(240*3*16=ca 11.5kw) mot vad SE10k klarar(som är dimensionerad till max 10kw ut på AC). Då klipper man inte topparna egentligen, under förutsättning att den jobbar lika effektivt som en SE10k upp till 10kw
 
SE10k-N4 SetApp väger 18,9 kg, mått 540 x 315 x 191 mm, intern fläkt.
SE17k-N4 SetApp väger 30,7 kg, mått 549 x 317 x 264 mm, fläkt utbytbar står det i svenska databladet från år 2022.

När jag tittar i äldre datablad från år 2017 (då vi skaffade anläggning) för SE12.5k anges vikten till 33,2 kg. Då vägde den på 12,5 kW 33,2 kg och var exakt lika stor och vägde samma som den på 17 kW. De har alltså ändrat litet innanmätet sedan dess.

Det är inte effektfaktorn(CosFi) som ändras när man "stryper ner" utan bara att man ställer in en max uteffekt den få ha.
Vad den gör då om panelfältet är i stånd att kunna ge högre effekt än inställd max AC-uteffekt, är att den styr bort litet från maxeffektpunkten på DC-strängarna och på så vis blir DC-effekten som växelriktaren tar emot lägre. Det är ingen effekt som bränns bort i form av värme i växelriktaren, som till och med oinvigda elektriker tror.
 
Redigerat:
Du kan ladda ner den själv på SolarEdges hemsida, vilket jag gjorde för 30 minuters sedan,
det står faktiskt 18,9 kg för alla från 3 kW till 10kw. Men databladet är daterat maj 2019.

Laddar jag ner tyska databladet daterat juli 2021 anges för SE10k däremot 16,4 kg, ja.

Fördelen med SolarEdge är att de är lätta i framtiden att bygga ut i andra väderstreck.
 
Redigerat:
Verkar skilja lite mellan årsmodellerna kring vikterna. Laddar man ner från SE´s resurs bibliotek så stämmer din vikt på SE10k bättre.

https://www.solaredge.com/swe/resource-library#/

Men men, vikten spelar mindre roll. Blev litet sidospår.

Ösp på DC sidan blir det
 
K
M mortimer skrev:
Arnodt: en av de leverantörerna som lämnat offert hade se17k ca 2000kr billigare än se10k VRn. Han hävdade också att den gav framtida utbyggnadsmöjligheter på mitt garagetak om det skulle bli aktuellt. Tyckte bara det kändes fel att ta en som var såpass mycket överdimensionerad och strypa den med effektfaktor istället. Min tanke var att gå på den mer rätta SE10k VR och när det är dags att byta den om 12-15år så tar man beslut då om byte och ev. utöka med att lägga på garagetaket.
Vikterna är 16.4kg resp 30,7kg. SE17k är 0.1% effektivare, SE17k har en fläkt som är user replacable, SE17k har 1000v som max DC input mot 900v på SE10k, djupet var något större på SE17k.
En fördel dock är att man kan ställa den till vad 16A huvudsäkring klarar(240*3*16=ca 11.5kw) mot vad SE10k klarar(som är dimensionerad till max 10kw ut på AC). Då klipper man inte topparna egentligen, under förutsättning att den jobbar lika effektivt som en SE10k upp till 10kw
Med elektronik är det en fördel att den inte går på max. Visst man ska inte ligga för lågt men 50% är inga problem. Tänker på till exempel nätaggregat
 
VR är som effektivast när den jobbar i övre delen av sin effektkurva, typ min 97% last
 
Du menar kanske 97 % verkningsgrad, inte 97 % last? Vad är övre del av effektkurva, vilken effektkurvdel exakt?

Vid 10 % av sin märkeffekt har en Fronius Symo 20.0-3-M på 20 kW, alltså vid 2,0 kW AC-uteffekt fortfarande hela ca 96 % verkningsgrad.
Vid 20 % av märkeffekten har den ca 97 % verkningsgrad. Vid märkeffekten har den ca 98 % verkningsgrad.
Allt enligt datablad för Fronus Symo. Det är ca samma tendens för mindre växelriktare. De behöver inte skämmas för sin verkningsgrad. Andra fabrikat har liknande kurvor.
 
Redigerat:
När jag tittat på VR effektkurva (om jag nu inte blandar ihop med panelernas) så har effekten varit låg upp till kring 80% last och som mest effekt när lasten legat i toppen. Och jag tittar bara på Solaredge
 
Jag inser nu att jag troligen snurrat ihop det och tittat på panelerna effektkurvor. Hittar inte motsvarande data i något datablad från SE när jag letar nämligen. Då finns det än större a ledning att ta en SE17k som är någon tusing billigare med utbytbar fläkt och som tillåter 1000v på DC istället för 900v för de mindre VR från SE och troligen längre livslängd som någon tidigare påtalade p.g.a mindre slitage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.