Hej!

I mitt hus i Mexico ska jag installera ett överspäningsskydd (spd typ 2).
Då jag vill hålla anslutningskablarna så korta som möjligt (enligt anvisningarna) så funderar jag på att ansluta jorden direkt till neutralskenan (där inkommande PEN är ansluten), dvs parallellt med den kabel som byglar mellan jord och neutral.

Är det någon som kan se något problem med att göra så?

Om det är av betydelse så är inkommande "splittrad 1-fas"+ PEN med 127 V mellan fas och PEN samt 254 V mellan fasledarna.

Kan tillägga att det visserligen finns ett lokalt jordtag också men av ytterst tveksam kvalitet.
 
  • Gilla
Kylbo
  • Laddar…
Först och främst en kontrollfråga att du är säker på att du matas med TN-C?
Sedan har du en uppdelning till TN-S i elcentralen?
SPDn vill du ansluta i eller i omedelbar närhet till denna central?

T Tomas Spångberg skrev:
funderar jag på att ansluta jorden direkt till neutralskenan (där inkommande PEN är ansluten), dvs parallellt med den kabel som byglar mellan jord och neutral.
Då återstår detta som jag inte förstår. Vad för parallell kabel menar du?
Med "jord" antar jag du menar "jordsidan" av SPDn, eller menar du ett jordtag?

SPDn kan kopplas mot N om du vill, med en annan SPD mellan N och PE.
Jordtag ska kopplas mot PE.
 
Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Först och främst en kontrollfråga att du är säker på att du matas med TN-C?
Sedan har du en uppdelning till TN-S i elcentralen?
Alltså, hur kan jag vara säker på att jag matas med TN-C?
Det jag kan se visuellt är att jag har 3 kablar in (2 x fas + neutral), vid mätarskåpet (ca 500 m bort) finns ett jordtag som är anslutet till neutralskenan i skåpet. I min egen central så har man kopplat ihop neutral- och jordskenan med en AWG 8-kabel (10 mm2).

SPD:n (Siemens fs140) har 4 anslutningskablar (2 x fas, neutral och jord), faserna ska kopplas på varsin grupp (olika faser), neutral på neutralskenan och jord på jordskenan.

Min fråga var då om det kan finnas något problem med att koppla även jord från SPD:n till neutralskenan i stället för till jordskenan då ju jordskenan ändå är ihopkopplad med neutralskenan?
 
Problem och problem, det är allvarligt fel att blanda ihop eller koppla ihop N och PE i ett TN-S-system. Nu skapas visserligen detta TN-S-system i elcentralen, men avsikten med N-skenan är väl att det ska vara en N, inte en PE. Varför vill du koppla något avsett för PE till N istället?

Du har alltså en SPD-enhet som ser ut så här:

Elektriskt schema visar felaktig koppling av SPD-enhet mellan N och PE i ett TN-S-system.
Då TN-S skapas där SPD ska monteras så har detta skydd mellan N och PE ingen större funktion. Det kan inte bli någon potentialskillnad däremellan. Du skulle haft ett trepoligt skydd istället som ansluts till PE, det skulle räcka. Men ska detta kopplas så koppa N och PE till avsedd plats.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du har alltså en SPD-enhet som ser ut så här:

[bild]
Ja, förutom att det bara är 2 faser-ledare då.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Problem och problem, det är allvarligt fel att blanda ihop eller koppla ihop N och PE i ett TN-S-system. Nu skapas visserligen detta TN-S-system i elcentralen, men avsikten med N-skenan är väl att det ska vara en N, inte en PE. Varför vill du koppla något avsett för PE till N istället?
Det var mest för att hålla kablarna så korta och raka som möjligt och slippa gå runt till andra sidan av centralen.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Då TN-S skapas där SPD ska monteras så har detta skydd mellan N och PE ingen större funktion. Det kan inte bli någon potentialskillnad däremellan. Du skulle haft ett trepoligt skydd istället som ansluts till PE, det skulle räcka. Men ska detta kopplas så koppa N och PE till avsedd plats.
Vissa tillverkare föreskriver att både jord och neutral ska kopplas till neutral-skenan om jord-skena saknas (hittar dock inget om detta i Siemens manual).
 
Två faser var det ja, de är konstiga där borta över vattnet... :rolleyes:
Men en PE-skena har ni i alla fall, det har vi i Sverige också.
Så, ledare avsedda för PE ska anslutas till PE-skenan. Jag kan inte råda till något annat. I praktiken har du ju ett bättre skydd av SPD-N-polens anslutning till N-skenan, men rätt ska vara rätt.
Om man har möjlighet att göra det riktigt bra ska man låta PEN passera SPDn, dvs inkommande PEN ansluts till SPDn och skarvas vidare därifrån till PE-plinten i centralen. Detsamma gäller faserna.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Men en PE-skena har ni i alla fall, det har vi i Sverige också.
Nja, den har jag fått komplettera centralen med. Original var en hoptvinnad klump av PE-ledare från de olika grupperna Vissa, vita, andra svarta och någon enstaka grön...

Men tack då för svaret, då tänkte jag rätt (men fel)...
 
Ibland är det tydligen en god idé att läsa hela manualen... :D

Instruktionsdiagram för installation av grenskyddsbrytare med betoning på att hålla ledningarna så korta som möjligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.