Har ojordade eluttag överallt i huset. Kan jag då lika gärna använda vanliga grendosor till utan överspänningsskydd tv/dator etc - eller har inte jord någon funktion för skyddet?
 
Ja, du måste ha jordade uttag för att dom små överspänningsskydden ska fungera. Har du problem med överspänning bör du nog skaffa "riktiga" som man sätter på inkommande ledningar. Dom små portabla ger, även i jordade uttag, rätt begränsat skydd.
 
OK. Vad är "riktiga" för grejer? Kostnadsläge - har du t.o.m. en länk till någon som säljer?
 
Skyddsjord har ingen betydelse, grendosan skyddar mot överspänningsskydd mellan fas och jord. Eftersom skyddsjorden saknas så kan det inte bli någon överspänning på något som inte finns.

MEN som elmontörn skriver så ska man ha fast monterade överspänningsskydd på inkommande ledning om man har problem med överspänningar.

Är det åska som är problemet så ska man aldrig släppa in det i huset, den ska stoppas så tidigt som möjligt.

Protte
 
Ta in offert från någon elfirma, skulle gissa att kostnaden ligger mellan5 - 10 000:- kanske lite dyrt men då får du nått som fungerar, köper man nått som inte fungerar är det ju för dyrt även om det är billigt :)
 
Instämmer helt att billiga men icke-fungerande grejer är dyra oavsett pris.

Om en elektriker installerar "fast monterade överspänningsskydd på inkommande ledning" - innebär det då att jag inte behöver bry mig om att dra ur sladdar på tv:n mm ifall åskan går ute? I så fall vore det lätt värt 5-10.000 tkr.
 
Inget åskskydd i världen stoppar en direktträff.
Med åskskydd har du större chans att klara dig och ge dig mer tid att dra ur dina apparater.

Men någon garanti kan man aldrig ge.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.