Jag undrar om de överspänningsskydd som man sätter i vägguttaget har någon faktisk verkan om man sätter dem i ojordade vägguttag? Det finns så motstridiga uppgifter på internet. :confused:

En del hävdar att spänningsöverflödet ska ledas bort via jord medan andra hävdar att överspänningsskyddet "slår ifrån" och slutar att leverera ström till anslutna apparater vid överspänning.

Läser man t.ex. en produktbeskrivning från ett överspänningsskydd från Kjell&Co står det "Halvledarkomponenter som på mikrosekunder begränsar överspänningen och ej för den vidare mot den anslutna utrustningen."

Vad är egentligen sant?
 
Det finns nog olika sorter. En enkel variant är bara en varistor mellan fas och nolla. Den kortsluter överspänningen kan man säga. Den fungerar utan jord.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag har plockar isär några sådana typer och det sitter både gnistgap och varistorer mellan L-PE-N så visst funkar de i ojordade uttag, fast kanske inte riktigt lika bra, men mycket bättre än ingenting.

Är det fler som reagerat på att den gröna indikeringslampan ofta slocknar efter något år, medan den röda fortfarande lyser? Har som jag kollat några sådana men kan inte mäta något fel på själva överspänningsskydden. Det är i samtliga fall just glimlampan som är trasig. I något fall användes ett förkopplingsmotstånd med lägre resistans än det som fanns till den röda. Varför vill tillverkaren att man ska slänga skyddet efter ett år?
 
Fantastiskt, tack både Avemo och Bo. Ja de kanske inte är lika effektiva som om det funnits jord, men det är ju som sagt bättre än ingenting :)

Och varför tillverkarna vill att man slänger överspänningsskyddet efter något år? Det är ju solklart! De vill att man köper ett nytt såklart :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.