Jag har fått en offert på en platta på mark där jag tycker att kostnaderna är väldigt höga.
Så för skojs skull satte jag mig och räknade lite.
Gick in på bygghemma.se (vet att det finns billigare) och Rinkaby rör för att se vad bara materialet skulle kosta.
Man hör ju ofta att man får räkna med 1.200:-/ kvm ungefär.
Så den stora frågan är... Vad har jag glömt här?

Kalkyl platta ca 200 kvm
Betong 30 cm kantbalk (kubik) 21 - 53,000.00 kr husgrunder.com
Upnor rörhållarskena (st) - 30 480.00 kr Rinkaby rör
Upnor golvvärmeslang (m) 780 - 14,619.00 kr Rinkaby rör
Cellplast grundskiva BEWi (pkt) 30 - 50,850.00 kr Bygghemma.se
Fixeringskilar (st) 50 - 437.50 kr Bygghemma.se
Plastspikar (pkt) 4 - 1,516.00 kr Bygghemma.se
Spikbleck (pkt) 1 - 990.00 kr Bygghemma.se
L-hörn Siroc (st) 6 - 2,970.00 kr Bygghemma.se
L-element siroc (st) 48 - 18,192.00 kr Bygghemma.se
Armeringsdistanser (pkt) 4 - 1,356.00 kr Bygghemma.se
Plast?
Kantbalksarmering - (har ingen kostnad här)

Summa 144,410.50 kr
Summa per kvadratmeter 722.05 kr

Nu har jag inte räknat med avlopp förstås. 2 badrum och kök.

Som sagt... Ös på med saker jag har glömt som man brukar ta med i beräkningen.
Brukar man räkna med materialet till schaktning osv också eller går det på posten "markarbeten"?

Det gäller ett nybygge btw.
 
Ca 2500:- per kvm inkl golvvärme färdigt i Stockholm.
 
R RoBo skrev:
Ca 2500:- per kvm inkl golvvärme färdigt i Stockholm.
Men är det med arbetet också?

Det jag är ute efter är vad enbart materialet kostar.
 
Hyra av pump, operatör, vibbra, helikopter mm. Har för mig att bara pump och operatör blev 10k.

Byglar, armering, najtråd.

Dagvatten, spolbrunnar.

Dränering, grus, makadam...
 
  • Gilla
larsbj och 1 till
  • Laddar…
Materierl till mina 185m2 gick på ca 200k. Inkl fördelare och avlopp och de vatten som skulle ner i plattan. Alba-balk och golvvärme i allt.
 
  • Gilla
Hlm_OH
  • Laddar…
Lantmäteri utsättning, bortkörning av massor, dittransport av bärlager, dränering, paddning, armeringsmattor och lösjärn.
 
Lantmäteri utsättning ?
 
Tror han menar utsättning/stakning.

Lägeskontroll skulle jag lägga under administrativa kostnader då det inte är specifikt för grunden utan ett måste för husbygget.
 
Tack för jättebra och informativa svar.

@Robert-san01 Hur många timmar får man räkna med att operatören/pumpbilen debiterar? Tar dom för en hel dag oavsett hur lång tid det tar?
Vad jag mest tänker på är om man sparar något på att gjuta garage-plattan samtidigt.

Hur många kubik rymmer en genomsnittlig betongbil?
 
Hej! Du har inte räknat med någon kostnad för schakt, grusning, dränering, avlopp, dagvatten?. Sen vet jag inte hur du får det till 21m3 på 200m2 platta när det är 30cm kantbalk? 200m2 utan kantbalk är ju 20m3.. om du nu gjuter 10cm tjockt vill säga. Lycka till!
 
Förresten! En betongbol får med sig 7m3 betong ☺
 
Till min gick det 4 bilar jag jag för mig, 3+ en skvätt. De började vid 7, tog typ 3h att få ut det och de var klara med allt och packade ihop vid 16.

Pumpbilen har jag för mig debiterade 4h och rengöring. Rengöringen var typ 1500kr bara den.

Tänk på att kolla vad det är för bärighet på vägarna du skall fram på. Det är inte säkert att det går att ta in en bil med 7m3. När jag gjöt förra gången till garaget var max 4m2, sedan skulle inte asfalten i vägen hålla.
 
  • Gilla
Hlm_OH
  • Laddar…
A andreaslun skrev:
Hej! Du har inte räknat med någon kostnad för schakt, grusning, dränering, avlopp, dagvatten?. Sen vet jag inte hur du får det till 21m3 på 200m2 platta när det är 30cm kantbalk? 200m2 utan kantbalk är ju 20m3.. om du nu gjuter 10cm tjockt vill säga. Lycka till!
Jag håller med. Det måste vara fel. Jag fyllde bara i mallen på hemsidan jag länkade till för att få ett hum.
Sen är väl egentligen inte kantbalken 30 cm hela vägen utan 30 cm första decimetern, 40 cm nästa decimeter och sen 10 cm platta?
Brukar man sätta kantbalk under den bärande väggen? Kommer vara enplanshus med 17 graders taklutning.
OBS! att jag har kunnigt folk som i ett senare skede kommer räkna och konstruera enligt konstens alla regler.
Det här har jag bara för att kunna räkna på ungefär vad materialet kommer kosta, så att jag sen på ett enklare sätt kan skilja ut dom olika hantverkarnas offerter från hustillverkarens.
 
Gör du grunden med isolerade L-stöd brukar voten (kantbalken) vara 30x30cm och plattan 10. Då ställer man syllen på voten. Min platta är med ALBA-balk och där är plattan 10cm och man ställer syllen på balken. Det var min grundläggare som föreslog balk för att grunden blir jämnare och underlätta när vi skulle ställa hela väggar direkt på syllen. Det blev en avvikelse på +/-5mm över 100m2 och det var det bästa husmontörerna råkat på hittils.

Tänk på att du kan behöva förstärka plattan mitt i och i kanterna om du får bärande väggar och pelare. De skall vara utmärkta på konstruktions och måttritningen för grunden. Det är också viktigt att de som gör K-ritningarna anger efter vilka beräkningsnormer och med vilka program de använt och följt. Det och en egenkontroll av projekteringen brukar behöva presenteras på start-samrådet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.