Vad skulle ni intelligenta personer säga om man sätter en 40W glödlampa i en armatur märkt max 25W? Är det verkligen troligt att man skulle orsaka brandrisk eller liknande, eller blir det bara så att man får byta glödlampa dubbelt så ofta?
 
RoTe
Brandrisk är det absolut! En 40W lampa genererar mycket mer värme!
 
För en väldig massa år sedan var jag med om en genomgång i brandskydd (I lumpen). Stadens brandchef häll föredrag. Han påstod att den absolut vanligaste brandorsaken var överhettade lampor och lampskärmar.

Detta var visserligen för ca. 30 år sedan, och jag kan tänka mig att statistiken har glidit mot andra brandorsaker idag. Men man skall ha stor respekt för lampor som ev. brandorsak.

Yttemperaturen på glaset till en glödlampa ligger klart över flampunkten för de flesta brännbara material.

Även om lampan ifråga inte har någon brännbar skärm, så kan en överhettning ge skador på isoleringen i kablarna inne i lamphållaren.
 
Kan man inte använda en lågenergilampa i detta fal, ger mer ljus per watt...

/fredrik
 
Vill du ha mer ljus får du använda en lågenergilampa.De blir ngt längre,så de får inte alltid plats i armaturen.
 
  • Gilla
Kornflakez
  • Laddar…
Lågenergilampa funkar inte i mitt fall, då det är en liten halogen G9 lampa som skall vara där.
Köpte mig 5st såna här och satte i badrumstaket:
http://www.rydensgnosjo.se/kollektion/badrum/nino.htm

Tänkte att 5*25W halogenlampor borde bli minst lika ljust som en vanlig 60W lampa, och det brukar ju räcka med en 60W lampa som takbelysning i ett badrum. Men gud vad fel jag hade. Man hittar ju in till toastolen, men så mycket mer räcker inte ljuset till... :(

Har köpt glödlampa med klart glas istället för frostat nu, skall testa om det gör någon skillnad. Men jag tror helt enkelt att jag måste hitta mig nåra andra armaturer som klarar av starkare lampor.
 
som tidigare sagts ska man ha respekt för wattalet för en armatur.

jag har sett exempel på väl ventilerade oskadade skärmar, men när man tittat på sockeln har den varit alldeles bränd.

lite grand kan man dock avvika från märkeffekten.

det är exempelvis stor skillnad på en 40W klot och en vanlig 40lampas yttemperatur.

och ännu större om man tar hänsyn till hur den är monterad.
den översta delen är alltid den varmaste, så en lampa som är tänkt att sitta med sockeln upp kan man mycket väl byta upp om man vänder upp och ner på allt så att sockeln sitter neråt i stället.

sedan är det ju en fråga om vilka material det handlar om.
en klassisk garage/källar/badrumsarmatur med keramikfot och stålgänga klarar mycket mer än de 60W den ofta är märkt för om man bara tar av kupan och monterar den på en värmeledande vägg (så att man leder bort värmen från trådisoleringen på baksidan)
dom fungerar utmärkt med 200W om dom sitter på en betongvägg, men en trävägg kanske inte är så bra.

hlogenlampor i armaturer bör man a det lugnt med.
som är små och dåligt ventilerade många gånger och blir lätt överhettade.
dessutom bör man ha i tanke vad transformatorn klarar att leverera...

och som nämnts tidigare så är för strka lampor ofta orsak till brand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.