Läser lite här och var att de flesta överskrider sin husbudget, vi kommer nog att göra likadant men vad är normalt att överskrida den med.
I vår kalkyl så var totalsumman för hela bygget och alla kostnader på 4 500 000:-. Nu när vi börjar räkna ihop allt så verkar det som vi kommer att överskrida vår budget med ca 250 000:-, ca 5,5%.

Min fråga som jag behöver hjälp med är 5,5% mycket eller lite? Vad är brukligt?
Tänkte snacka med vår bank denna eller nästa vecka så skulle vara tacksam för alla svar.

Tack på förhand!
 
Jag vet inte om det finns något "brukligt". Om ni fått fast pris så är det enbart tillägg som kan öka kostnaden, sk ÄTA. Om ni har någon typ av kalkyl, eller cirkapris så kan det utan att de begår avtalsbrott diffa 15%, 25% för markarbeten. Det tillhör nog vanligheter att hus blir dyrare än budget. Frågan är vad det beror på för er? Tillägg, eller rena felkalkyler?
 
Att vi inte lyckas hålla budgeten beror på att vår husleverantör gick i konkurs i somras, där förlorade vi 80 000:-. Det gav även extra kostnader i 20 000:- i juristkostnader och ca 35 000:- i extra ränteutgifter (bygget blev fördröjt med fyra månader). Sedan blev markarbetet dyrare med ca 100 000:- (ca 10%) och elen och platssättningen blev ca 15 000:- dyrare.
Banken är ju fullt medvetna om konkursen och var med under hela resans gång, så förhoppningsvis har dom överseende med den faktorn, markarbetet är ju svårt att få ett fast pris på däremot så beror ju el och platssättning pga av oss, där har vi ingen "ursäkt"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.