Ja, då var det dags till att montera det sista skåpet över kylen/frysen som har fått ligga ett bra tag och vänta på att komma upp. Hur som så verkar det på konstruktionen att skivan i bakstycket av skåpet skall sättas dit när man monterar ihop skåpet? Urfräsningarna är ju gjorda så att man inte kan trycka i skivan efter man monterat upp spåket. Men hur f... skall man då kunna fästa skåpet i bakkant(alltså fästa det i väggen) om där sitter en skiva ivägen?
 
Vad är det för tillverkare? Om det är Ikea så har jag för mig att urfräsningarna går hela vägen ner. Skivan puttas alltså in i spåren underifrån efter att skåpet har monterats på väggen.

För Marbodal förs bakstycket in genom skåpet när det sitter på väggen.
 
it-snubben skrev:
Vad är det för tillverkare? Om det är Ikea så har jag för mig att urfräsningarna går hela vägen ner. Skivan puttas alltså in i spåren underifrån efter att skåpet har monterats på väggen.

För Marbodal förs bakstycket in genom skåpet när det sitter på väggen.
Likaså vad gäller Smedstorp kök...

HTH har olika varianter...

Lättast om man får höra vad för kök om man ska komma med tips... ;)
 
Om det är IKEA-stommar du har så har de i min mening en idiotisk lösning på sina överskåp... de är i princip bara gjorda för att sitta ovanför kyl/frys. Anledningen till att skivan föres in i ett spår en bit in i skåpet är att det skall bli en liten luftspalt bakom det så att luften kan cirkulera (antar jag).

I ditt fall är det inget problem eftersom du först skruvar upp skåpen, skjuter in och fäster bakstyckena, och sen ställer kyl/frys på plats.

Värre blir det om man skall montera dessa skåp ovanpå ett annat skåp eftersom man då måste montera skåpen uppifrån och ner , vilket i varje fall jag inte föredrar. Själv gick jag så långt att jag sågade ner bakstyckena till samma dimension som skåpens innermått och monterade sen stödlister inne i skåpen så att jag kunde skruva fast bakstyckena när skåpen satt på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.