Hade otur med inbrott i huset, turligt nog lämnade amatörerna de flesta elverktyg o alla handverktyg men de snodde min gröna Bosch PSR VE-2 samt en äldre Black o Decker som dottern använt (med framgång). Däremot så ratade de en sprillans ny XT även om de burit fram den till dörren. Hursomhelst, tänkte skaffa ny Bosch men hittade inget bra pris men barnen ska ju arbeta så jag köpte en billig B&D, under 500:- och dottern fick hantera den. Själv tänkte jag använda XT så länge. Hon tyckte den drog i gipsskruvar OK, sen provade jag den när jag tyckte XTn blev för tung o dessutom hackade betänkligt när jag satte skruvarna längst upp, fick inte så mycket kraft bakom maskinen.

Så jag provade den lilla rackaren, satte den på högsta moment men då släppte den precis innan skallen gick in pappen. Äh, jag provar i borrläge - den drog i skruvarna som ingenting, fick vara försiktig o släppa i tid för att den inte skulle dra in för långt. Fungerade alltså bra mycket bättre än den stora, hårt annonserade XTn!! Hur kan det vara så, fattar inget. Kanske behövs det ingen grön Bosch heller:)

Kjell G
 
Kan mycket väl stämma.

Det är otroliga skillnader på vissa maskiner fast man inte kan tro det. XT´n har ganska dåliga spec om man jämför med likvärdiga maskiner av andra märken, trots att det ska vara B&D topp of the line är den svag och har klena batterier.
 
Får en ju osökt att tänka på "allt går att sälja med mördande reklam"

vad gäller just skruvdragare är jag något av en märkesmänniska, jag gillar proffsverktygen helt enkelt.

Som ett exempel när parabolinstallatören kom med sin noname 21,6v! skruvdragare för att ta hål i fasaden till kabeln så orkade knappt maskinen igenom så jag tog fram min 14,4 Hitachi som utan problem tog både hål och drog i den franska träskruven... (skrämmande dålig prestanda på hans maskin trots hög vikt osv) Nej riktiga maskiner ska det vara...

//Unigas
 
Ja, riktiga maskiner är inte fel - när man jobbar dagligen, eller mycket ofta, men i mitt fall räckte semiproffsgrejer. Och B&D (inte XT), rackarn vad den lilla maskinen skruvar tak!!! Kanske får köpa en till eftersom den bara har ett batteri.

Men tänkte på att XT har ett moment på 50 Nm, grön Bosch VE-2 har 20, deras vanliga 15. Nog borde den fungera bättre? Men som sagt, batterierna håller ingen laddning, de har inte ens märkning hur många Ah de har.

Kjell G
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.