Hej ! Badrummet i vårt hus ( 1964, 126 m2 markplan med badrum intill hall och sovrum) har en takmonterad frånluftsventil ovanför handfatet, ca 2 meter från badrumsdörren. Själva dörren till badrummet är "lufttät"- dvs, det finns ingen naturlig luftpassage från övriga huset den vägen. Besiktningsmannen (vi köpte nyligen) rådde mig att avhjälpa detta genom att fräsa in en luftkanal i karmen alternativt kapa dörren någon centimeter nedtill.
Då jag inte är bra på fräsning och misstänker att dörrkapningar lätt kan bli "fel" har jag sneglat lite på s.k. överluftsdon (Rinkaby Rör ex.) att montera i själva dörren. Donet ser nästan ut som en spaltventil för fönster och borde såvitt jag kan förstå vara lättmonterad.
Vad säger ni ventilationsexperter om en sådan lösning; funkar det rent praktiskt ?
Hur skulle ni reagera på ett vitt ventilationsgaller upptill på en brunmålad badrumsdörr- ser det för jävligt ut- eller är det något man inte fäster vikt vid ? :D

Ja, tacksam för svar är jag alltså / Mvh Jörgen


( det påverkar kanske inte frågan, men nämnas skall; tilluften i huset är på markplan obefintlig. Finns inga ventiler och samliga dörrar och fönster är täta. Jag blev därför rådd av samma besiktningsman att sätta spaltventiler på vartannat fönster. I husets källare finns däremot ett flertal väggmonterade tillluftsventiler)
 
Det bästa är om du låter luften komma in under dörren. Det blir bättre luftombyte då. Se liknande trådar längst ner på denna sida.
PS. Det kan räcka med att byta tröskel också så du får en som ger en springa under dörren. Finns speciella badrumströsklar.
 
Håller med. Absolut bäst luftombyte om man låter luften komma in under dörren. Då går luften nerifrån och upp. Inte bara luften högst upp som byts ut...

Det kan vara lite trixigt att få till trösklarna. Jag har gjort om alla våra efterhand vi renoverat badrummen. Då tätskikten måste ansluta på insidan.

Det jag gjort är helt enkelt att läga en smalare ex/furu stav ovanpå gamla tröskeln. Med 1cm mellanrum till stängda dörrn. Sen kapat dörren 1 cm undertill. Då har jag fått till en bra tiluft. Också en tröskel att ansluta tätskikt mot från badrumssidan.
 
Det är inte svårt att kapa en dörr - lyft av den, spänn en rak bräda över den som du sätter fast med tvingar och plocka fram cirkelsågen. Du kan träna på spillbitar så att det du kapar av blir rätt bredd innan.

Annars kan du montera en ventil i dörrens botten, en vit ventil skulle nog se fult ut men man kan ju måla om den - men det tar längre tid och kostar mer, sen är jag inte övertygad om att det är lättare.
 
Hej och tack för synpunkterna. Jag ska laborera lite med tröskellösningar - om det inte funkar så får kanske trots allt ge mig på cirkelsåg och linjal......

Trevlig Helg / Jörgen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.