Ge mig alla tips ni har, ska besktiga ett radhus från 70 talet, vilken besktningsman är bra eller mindre bra. Anticimex vill vi inte använda
 
Conny Kempe.. han är visserligen inte i Göteborg men han åker gärna..en hård karl som är mycket noga. Har idag pratat med en mäklare om honom och han är väldigt välkänd för att vara grundlig. Vi anlitade honom, han gjorde besiktingen på onsdagmorgon... på eftermiddagen hade vi en kopia på protokollet i vår mail, orginalet kom några dagar senare med posten.
Han finns i Stenungsund men jobbar runt hela den delen av länet så det är nog inga problem att få honom till Göteborg.
 
Nu frågar iofs trådstartaren om just överlåtelsebesiktning men jag vill ändå inflika att mig veterligen så är Conny säkert bra men han utför just endast överlåtelsebesiktning. Han varken tar på sig eller har kompetens vad jag vet att utföra en riktig jordabalksundersökning.

Så vill du TS verkligen ha fastigheten korrekt undersökt så kan du välja att söka med ljus och lykta efter någon som kan göra en korrekt jordabalksundersökning alternativt anlita besiktningsman för överlåtelsebesiktning och komplettera med elektriker som gör elbesiktning med certifikat och rörmokare som VVS besiktning med certifikat. Då ni har radhus lär ni inte ha eget vatten/avlopp och oftast är juridiken lite enklare med radhusplanering än en villa på landet. Det ni bör kolla är om ni har risk för Radon och isf skall ni försöka undersöka detta

MVH Lorant
 
Nanny Fine
kinglolle skrev:
Nu frågar iofs trådstartaren om just överlåtelsebesiktning men jag vill ändå inflika att mig veterligen så är Conny säkert bra men han utför just endast överlåtelsebesiktning. Han varken tar på sig eller har kompetens vad jag vet att utföra en riktig jordabalksundersökning.

Så vill du TS verkligen ha fastigheten korrekt undersökt så kan du välja att söka med ljus och lykta efter någon som kan göra en korrekt jordabalksundersökning alternativt anlita besiktningsman för överlåtelsebesiktning och komplettera med elektriker som gör elbesiktning med certifikat och rörmokare som VVS besiktning med certifikat. Då ni har radhus lär ni inte ha eget vatten/avlopp och oftast är juridiken lite enklare med radhusplanering än en villa på landet. Det ni bör kolla är om ni har risk för Radon och isf skall ni försöka undersöka detta

MVH Lorant

Mig veterligen gör de flesta andra besiktningsmän också endast överlåtelsebesiktningar. Radon, el, vvs osv ingår alltså inte, vilket du skall vara medveten om oavsett besiktningsman.
 
Bowman
Bmi besiktning. www.bmibesiktning.se/

Bo är en ganska kufisk person, men noggrann, och minutiös. Fick fina dokument med foton och utförliga förklaringar osv. snabbt efter besiktningen. Han har efter besiktningen varit behjälplig i vidare frågor osv.

Jag gjorde en ganska noggrann "runt-ringning" innan jag bestämde mig, och fastnade för BMI.
Jag kan rekommendera honom.
 
Redigerat:
Nanny Fine skrev:
Mig veterligen gör de flesta andra besiktningsmän också endast överlåtelsebesiktningar. Radon, el, vvs osv ingår alltså inte, vilket du skall vara medveten om oavsett besiktningsman.
Ja du upprepade alltså exakt det jag nämnde både i denna tråd och som jag ofta återkommer till. Överlåtelsebesiktning är endast en del av det som bör kollas upp men det finns faktiskt kompetent kunskap att få som kan göra hela undersökningen men det viktiga är att kolla att de inte bara har kunskapen utan ansvarsskyddet i sin försäkring en vanlig smoff eller koff som de flesta småbolaf har tillåter ej ansvarsskydd i den graden i försäkringsvillkoren.

/Lorant
 
Nanny Fine
kinglolle skrev:
Ja du upprepade alltså exakt det jag nämnde både i denna tråd och som jag ofta återkommer till. Överlåtelsebesiktning är endast en del av det som bör kollas upp men det finns faktiskt kompetent kunskap att få som kan göra hela undersökningen men det viktiga är att kolla att de inte bara har kunskapen utan ansvarsskyddet i sin försäkring en vanlig smoff eller koff som de flesta småbolaf har tillåter ej ansvarsskydd i den graden i försäkringsvillkoren.

/Lorant
Finns ingen anledning att vara tyken.....
 
Vi använde Mattias kling på besiktia.se för överlåtelsebesiktning och är nöjda. Det känndes noggrant och han är väldigt mån om att köparna ska förstå vad felen egentligen innebär. Även min pappa som är snickare och från början tyckte att det var onödigt att någon mer än han själv skulle kontrollera huset tyckte det var intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.