Hej, jag vet inte om detta är rätt del på forumet men jag hittade ingen bättre rubrik.

Min mor (70år) har en sommarstuga som köptes av min morfar på sent sextitoal, och den har sedan gått i arv till min mor. Den har alltid kännts som en familjestuga, oavsett vem som stått som ägare under alla år. Nu tycker hon själv att det börjar bli dyrt och jobbigt att hålla stygan själv och vi har pratat om att jag skulle ta över den så att hon kan söka bostadsbidrag och även slippa fastighetsskatten. och jag kan även tänka mig att ta en stor del av de löpande kostnaderna (el, sopor mm) för att inte försäljning skall komma på tal. När jag tittade på låne- och kostnadsbilden skulle den bli ca 2,000 - 2,500 SEK/månad allt inräknat.

Om somrarna brukar vi vara nere i stugan 1-2 veckor per år och min mor brukar bo där i stort sett hela sommaren, och jag ser inte någon anledning att ändra på det efter överlåtelsen. Kanske på sikt hyra ut någon vecka när mor inte vill/orkar vara där. Bättre det än att den står tom.

Nu när vi närmar oss dagen för överskrivandet berättade min mor plötsligt att hon först vill låna upp 200,000-300,000 på stugan för att dryga pensionen. Jag sa att då blir det ju inte samma förutsättningar och det blir ju i princip som om hon tog ett lån och sedan gav räkningen till mig? Med dagens ränta ökar ju kostnaden med nästan 1,500/m. Då sa hon att hon inte behövde vara i stugan så mycket och att stugan minsann var värd mycket mer (vilket är sannt). Skall tilläggas att vi kommer att skriva ett avtal om att stugan inte får säljas innan hon går bort. Jag skulle iofs aldrig sälja stugan det finns så mycket affektionsvärde i den.

I prinicip förstår jag hur hon tänker men samtidigt känns det fel på något sätt - från attt ha kommit överens om att skriva över stugan för att stärka hennes ekonomi (skatt, bostadsbidrag), till att finansiera ett konsumtionslån.Men visst, det är ju hennes stuga och skulle hon sälja får hon ju mer.

Tacksam för råd hur vi skall hantera den uppkomna situationen.:confused:
Kan även nämna att jag är enda barnet.
 
D
Hon har naturligtvis rätt att låna på sin fastighet och slutresultatet blir ju helt enkelt att gåvan som hon ger dig blir något mindre än tänkt från början. Man kan ju diskutera huruvida det är snyggt att ta upp detta såpass sent i proessen osv, men det överlåter jag åt er. Det är ju inte ovanligt att man på äldre dar kanske vill unna sig något extra, så pengarna kanske kommer till nytta?
 
Hej DIY

Jag håller med men det är ju inte riktigt det jag menar. Juridiskt sett är det ju en gåva, men rent praktisk innebär det ju att jag tar över gamla OCH nya lån, som skall betalas varje månad. I pricip är det ju samma sak som att jag lånar 300k och ger bort + att betala enligt ursprungskalkylen på stugan.
 
Är det inte lättare att helt enkelt sälja stugan rakt av.

Säljaren får pengar som hon kan leva för och det uppstår inga diskussioner om förhöjda kostnader hit eller dit. Hon får skänka dig pengar eller låter dig ärva om hon känner för det, annars lever hon gott på de pengar som de facto är hennes.

Har fastigheten högt affektionsvärde för henne får hon belåna fastigheten än mer alternativt hyra ut den i perioder, endera lösning bör kunna bidra till att betala löpande kostnader.

Har fastigheten högt affektionsvärde för dig så får du välja att köpa loss den för den summan hon känner sig bekväm med. Är det för dyra omkostnader får du antingen hyra ut, belåna den efter marknadsvärde eller avstå helt enkelt.

Jag kanske är elak men för mig blir det relativt småsint att irritera sig på att ens mamma önskar en trevlig levnadsstandard på ålderns dag. Särskilt när hon samtidigt vill låta dig få en fastighet för mindre pengar än vad hon skulle kunna sälja den för, en ren gåva i slutändan på mellanskillnaden
 
Vill bara inflika att för att söka bostadstillägg så skall förmögenhet redovisas vilket kan påverka bidragets storlek och det kan man aldrig komma runt med mindre en att dessa pengar aldrig blir hennes. Det är inte helt säkert att hon ens får låna på huset på grund av åldern.

Så det som kinglolle är nog det mest förståndiga.
 
O
Åldern är nog inget problem för att få låna.... Det finns en del ställen som gärna lånar ut pengar till pensionärer... huset finns med som säkerhet!
 
Jag reagerar på att man agerar såhär omoraliskt för att spendera våra gemensamma medel. Inser att "alla" gör det... men inte min mamma. Hon har minimipension och ett hus att driva för de pengarna. Får inget bostadsbidrag från staten.
 
Odjuret skrev:
Åldern är nog inget problem för att få låna.... Det finns en del ställen som gärna lånar ut pengar till pensionärer... huset finns med som säkerhet!
Men var det inte meningen att mamman skulle ge bort huset? Vad händer om mamman avlider behöver nödvändigtvis inte bero på ålder, om hon fortfarande står som ägare. Och det där med att dryga ut pensionen med bostadstillägg hur skulle det fungera för hon kan inte både äga och inte äga man måste välja vilket utesluter vissa möjligheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.