Hej!

Är i färd med att bygga garage men är lite osäker på hur mycket armerings- mattorna bör överlappa varandra. Gissar att de inte bör ligga kant i kant.

Tacksam för tips

Mvh
Fredrik
 
Mikael_L
Två rutor har jag hört (läst)

Sen kan du strunta i att dela näten, utan lägg ut dom med så mycket överlapp som det blir med hela nät (men minst 2 rutor då).
 
Har du inga ritningar där det anges så finns det en tumregel, nämligen järnets diameter gånger 0,2. Ex: Ett järn med diameter på 12mm, 12x0,2 =60 skarvlängden blir då 60cm.
 
Mikael_L
Daveo skrev:
Har du inga ritningar där det anges så finns det en tumregel, nämligen järnets diameter gånger 0,2. Ex: Ett järn med diameter på 12mm, 12x0,2 =60 skarvlängden blir då 60cm.
Men är det mattor som det gäller för? eller är det hur långt armeringsjärn i t.ex. kantbalk ska läggas omlott?

Sen blir 12x0,2 = 2,4 (24 ?)

Men 12/0,2 = 60 ...
 
får be om ursäkt för den givetvis är det delat med.
Jovisst i kantbalk, vägg, tom plattor så brukar man förskjuta skarvarna med varannan kort varannan lång så att skarven inte hamnar på samma ställe rakt över. Här kan man spara lite järn om man tänker sig för. Vid förskjutna skarvar så gäller diametern delat med! 0,2. Men om du av någon anledning är tvungen att lägga skarven på samma ställe rakt över s.k generalskarv då är det dubbel skarvlängd som gäller. När det gäller armeringsmattor så burkar man lägga en hel och sen börja med en halv bredvid
 
Mikael_L
Jag snor den här tråden för följande fråga.
För armeringsjärnen i kantbalkarna gäller alltså ca 60 cm omlott vid skarvning av järnen.

Men nu undrar jag om det är totalt överkurs att böja änden i ett U. Det gör man ju ibland för att förankra järnen mer ordentligt, men det är kanske endast till andra sorts konstruktioner eller grövre järn... Någon som vet?
 
Jag kan tänka att det här är en gammal tradition som lever kvar. "Förr i tiden" hade man helt släta armeringsjärn, inte med de här rillorna vi har idag. De släta järnen "bet" inte alls i betongen, utan man var tvungen att böja änden på järnen i en krok. Det här är viktigt att känna till om man tex bilar upp betong i ett gammalt hus och då kapar armeringsjärnen. Om järnen är släta betyder det att de inte längre har något fäste. Det måste då åtgärdas på något sätt.
 
Jajjemen men idag gör man krokar mest som en skyddsbock om du skulle ramla på den och så man inte river sig på änden utav järnet. Så idag gör man bara dem på järn som sticker ut från platta och vägg för fortsatt gjutning. Jag antar att det är K-byglarna i kantbalken som du undrar om och på dem så behöver du ingen krok.

Jag tyckte att min beskrivning innan var lite svår att förstå så jag gjorde en snygg skiss istället: :)
ImageShack - Hosting :: armeringsskarvarqz9.jpg

I hörnen på kantbalkarna där järnen möts så ska man också lägga B-järn (ett järn med en 90-gradersböj) som binder ihop varje järn i botten av kantbalken.
 
500mm för 5mm 600mm 6mm 8mm 800mm så är man lärd men kan ju säga 500mm blivit standard på skarvning å så skarvar man järnen 1000mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.