Gokväll! Som rubriken lyder blev min robotgräsklipparen påkörd nu ikväll av en vän med husbil… den blev inte helt förstörd men går ej att använda längre. Vi börja diskutera om hur detta skulle lösas och han frågade om jag kan ta det på hemförsäkringen. Ska ringa dem imorgon men jag funderar på om det inte kommer bli vännen som får ta det med sitt försäkringsbolag för husbilen någon som råkat ut för detta och kan tala om utfallet ? Hur som lär jag ju få klippa med vanlig klippare då jag antar att reparation/ bytet till en ny kommer ta tid

tacksam för information ! mvh Johan
 
S
Saken87 Saken87 skrev:
Gokväll! Som rubriken lyder blev min robotgräsklipparen påkörd nu ikväll av en vän med husbil… den blev inte helt förstörd men går ej att använda längre. Vi börja diskutera om hur detta skulle lösas och han frågade om jag kan ta det på hemförsäkringen. Ska ringa dem imorgon men jag funderar på om det inte kommer bli vännen som får ta det med sitt försäkringsbolag för husbilen någon som råkat ut för detta och kan tala om utfallet ? Hur som lär jag ju få klippa med vanlig klippare då jag antar att reparation/ bytet till en ny kommer ta tid

tacksam för information ! mvh Johan
Borde gå på trafikdelen på bilens försäkring.
 
  • Gilla
Saken87
  • Laddar…
Det kan troligtvis gå på båda försäkringarna, hemförsäkring eller hans vagnskada. Det mest rimliga är ju hans vagnskadeförsäkring på husbilen då han är vållande kan jag tycka.
 
  • Gilla
Saken87
  • Laddar…
S
N Nyalund skrev:
Det kan troligtvis gå på båda försäkringarna, hemförsäkring eller hans vagnskada. Det mest rimliga är ju hans vagnskadeförsäkring på husbilen då han är vållande kan jag tycka.
Det kan inte bli vagnskada på skada på någon annans egendom.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Det kan inte bli vagnskada på skada på någon annans egendom.
Jasså, om du kör in din bil i någons trädgård o krockar med div saker. Går det då inte på bilens vagnskada ?

kanske tänkte jag på trafikförsäkringen förresten :p
 
  • Gilla
Saken87
  • Laddar…
S
N Nyalund skrev:
Jasså, om du kör in din bil i någons trädgård o krockar med div saker. Går det då inte på bilens vagnskada ?
Trafikförsäkringen.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Trafikförsäkringen.
Ja, hade nog lite otur där :D
 
  • Haha
sinuslinus
  • Laddar…
Kom gräsklipparen från höger?
I annat fall kanske det blir hemförsäkringen.....
 
  • Haha
  • Gilla
Lasse Suzican och 4 till
  • Laddar…
Har huvudled överallt hemma. Men kan ju också berott på att det var låg nivå av blinkersolja i husbilen
 
N Nyalund skrev:
Jasså, om du kör in din bil i någons trädgård o krockar med div saker. Går det då inte på bilens vagnskada ?

kanske tänkte jag på trafikförsäkringen förresten :p

Ja vagnskada och trafikförsäkring är väl två olika saker men som ni säger så får nog han ta detta ärendet hos sitt försäkringsbolag
 
Detta har nu löst sig men för att ”slippa” lägga ut extra pengar då försäkringsbolag täckte 70% så fick jag en likande fast ny modell hos min lokala försäljare. Min tidigare var en gardena sileno 1300+, denna finns inte längre kvar utan det finns bara den större 1600 versionen som är något dyrare och för att få ut en ny gratis så fick jag nöja mig med en sileno life 1250. Denna har samma klippbredd och ungefär samma kvm förmåga men skiljer sig en del i konstruktion och utseende. Installerad här om dagen och är något besviken. Någon som också bytt till den nyare och känner detsamma eller som har ”life” serien och kan göra ett utlåtande ?

Det jag stör mig mest på.

Det yttre skalet är lägre och ”hänger” upp sig lättare. Tex på nått lite äpple eller om gräset är högre.

Den kör åt andra hållet vilket resulterar i att den inte klipper lika nära fasta föremål i trädgården.

Givarna/krocksensorerna löser ut väldigt lätt så den klarar inte av mindre hålor i mattan lika bra utan stannar och provar igen.

Om den åker snett upp i en slänt så svänger den mycket och håller inte kurs lika bra.

Ibland stannar den bara till för att svänga höger/vänster och sedan fortsätta på samma kurs. Har då inte sett att den kört på / hängt upp sig utan bara stannat.

Den nya displayen saknar nummerknappar vilket är ett störande moment när man ska slå in koden och behöver pila upp/ner istället för att få fram rätt siffra.

Den har också lite större problem att komma helt rätt i laddstationen. Den gamla hade en egen fast slinga under laddstationen som tog över när den närmar sig. Den nya använder man guidkabeln i mitten.

Betydligt sämre lyfthandtag så man klämmer sig lite varje gång man lyfter den.


Overall känns den plastigare och billigare men ska den lite mer tid så får vi se om jag blir gladare ihop med Åke 2.0
 
  • Robotgräsklippare modell Sileno Life 1250 på en gräsmatta, med synligt gräs och terräng som beskrivits i inlägget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.