Jag lämnade in en bygglovsansökan i början av februari, denna kungjordes i dagspressen kring månadsskiftet. Ärendet kommer att behandlas i byggnadsnämnden inom kort och jag vet med 100% säkerhet att byggnadsnämnden kommer att ge bygglov.

Problemet är att häromdagen inkom till kommunen ett yttrande från allmänheten tillsammans med en protestlista.

Några frågeställningar:

Hur lång tid efter beviljat bygglov kan nån inkomma med en överklagan?

Kan man börja bygga innan överklagandetiden gått ut?

Kan man börja bygga om nån överklagar?

Tacksam om nån har svar.
 
Här kommer lite svar
Hur lång tid efter beviljat bygglov kan nån inkomma med en överklagan?
Svar: tre veckor efter det anslagits på anslagstavlan hos byggnadsnämden.

Kan man börja bygga innan överklagandetiden gått ut?
Svar: Prata med kommunen är tips nr 1, du kan dock ta en chans och börja bygga än då, du tar hela risken.

Kan man börja bygga om nån överklagar?
Svar: se ovanstående

Jag utgår från att byggnadslovet inte inkl förändrad detaljplan. Då blir det värre om någon överklagar förändrigarna i detaljplanen.
 
Kan du förklara lite närmare, vad är det du skall bygga? Och hur vet du till 100% säkerhet att bygglovet går igenom? Ursäkta att jag låter lite misstänksam, men det lät lite "mycket" i mina ögon, när det dessutom kommit en hel lista :surprised: protester. Kanske värt att försöka samsas och komma till en överenskommelse med dem som protesterar istället för att "köra över" dem, verkar inte så bra med tanke på kommande grannsämja. Okej ett klagomål, men en hel lista... :-/

Annars, visst kan du böörja bygga. Det kan du göra både med eller utan bygglov. Problemet är ju att du riskerar att få riva ner det du byggt om bygglovet avslås...

Lycka till i vilket fall!
 
Hej!
Protestlistan e kanske inte så lång, bara 27 boende i närområdet. Beställare är ett kommunalt bolag, så jag e ju tveksam till att kommunen skulle sätta käppar i hjulet för sig själv, därför kommer de att bevilja bygglov.

Beställaren har bestämt sig för den intressanta turordningen att köpa bygget först och lägga med bygglovet i byggentreprenaden. För planeringens skull så e jag ju lite intresserad vad för slags tågordning det kan bli.

Närmsta frågan är om vi skulle våga sätta spadarna i marken under överklagandetiden.
 
Representerar du ett kommunalt bolag? "Bara 27 boende i närområdet" låter inte så "bara" tycker jag. Är det en villa eller ett flerbostadshus du/ni skall bygga? Skall du bo där själv, eller sälja/hyra ut till andra (som får ta grannarnas ilskna blickar). Kan du inte förklara dig lite mer. Tycker det hela låter väldigt konstigt....
Jag känner dessutom till kommunala bolag som blivit vägrade bygglov.
 
Förstår inte heller riktigt, om du har överskridit detaljplanen så måste du ju ha grannars underskrifter på att dom godkänner att du överskrider detaljplanen. Om du INTE får underksrifter att dom godkänner det och anmäler det till länstyrelsen kan du ligga lite risigt till och kan bli tvingad att riva och böter.

Men om du inte har överskridit detaljplanen på nått sätt så har grannarna ingenting att säga till om och kommunen bör utan problem kunna godkänna bygglovet.
 
Hej igen!
Jag kanske ska förtydliga mig lite. Jag representerar den entreprenör som ska utföra bygget åt ett kommunalt bolag. Det kommunala bolaget har uppdragit åt mig att söka bygglov. Bygget är en industribyggnad med teknisk utrustning. Såvitt jag förstår så ligger tomten utanför detaljplanerat område.

Jag är angelägen om att starta projektet, så därför e jag fundersam på vilken hinder bygglovet kan utgöra.
 
I ditt fall skulle jag INTE sätta spaden i marken förrän bygglovet är klart. Om bygglovet inte går igenom, kommer beställaren knappast att betala dig för utfört arbete och du får istället själv ta kostnaden både för utfört arbete och för återställandet.
 
tomas_s skrev:
Hej igen!
Bygget är en industribyggnad med teknisk utrustning. Såvitt jag förstår så ligger tomten utanför detaljplanerat område.
Oj, oj! Det är inte alls säkert att bygglovet kommer att beviljas!
Byggnämnder har satt stop för många kommunala byggplaner, allt från 3d master till motorväggar, hus, industri, sjukhus, fängelse, osv, osv, osv. Har hela granskapet dessutom klagat så kan ni räkna med att dem kommer även att uppvakta kommunpolitiker i denna frågan. I bästa fall låter det som om det blir rejäla fördröjningar. Du/ni kan också räkna med en del ändringar i planritningarna innan bygglovet blir klart, OM det någonsin beviljas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.