Vår granne hade överklagat vårt bygglov hela vägen ->Länsstyresle->Miljödomstol->Miljööverdomstol. Miljööverdomstolen (Svea Hovrätt) beviljade inte prövningstillstånd till grannen och ärendet kan nu inte överklagas längre. Min fråga: Visst är det så att bygglovet nu per automatik träder laga kraft - eller? I så fall, hur lång tid bör det ta ungefär innan bygglovets laga kraft efter Hovrättens dom? Pratar vi dagar, veckor eller månader? Någon som vet?
 
Det är väl så att bygglovet gäller redan från den dagen det beslutades, du hade kunnat börja bygga redan då. Men OM grannen hade fått rätt, så hade du fått avbryta och ev. riva.

Nu kan inte grannen få rätt, om det inte finns ngn ytterligare instans att överklaga till.
 
Det vinner automatiskt laga kraft tre veckor efter en dom som inte går att överklaga.
 
Men som hempularen skriver så har du ju kunnat bygga på egen risk sedan du fått beslutet från kommunen. Laga kraft betyder bara att beslutet ligger fast och kan inte överklagas...
 
bergenudd skrev:
Det vinner automatiskt laga kraft tre veckor efter en dom som inte går att överklaga.
Nja, laga kraft vinner väl en dom/beslut i det ögonblick den inte längre går att överklaga. Normalt sett har man visserligen tre veckor på sig att överklaga ett beslut, men i detta fallet vinner det ju laga kraft i samma stund som det inte beviljas prövningstillstånd. Det är ju från den stunden inte längre överklagningsbart.
 
hempularen skrev:
Det är väl så att bygglovet gäller redan från den dagen det beslutades, du hade kunnat börja bygga redan då. Men OM grannen hade fått rätt, så hade du fått avbryta och ev. riva.

Nu kan inte grannen få rätt, om det inte finns ngn ytterligare instans att överklaga till.
Det stämmer nog inte att jag kunnat chansa på att börja bygga efter kummunen beviljat bygglov (vart fall inte med nya PBL) eftersom jag därefter först måste få ett startbesked och det kan jag aldrig få så länge bygglovet ej vunnit laga kraft (=överklagat)
 
Redigerat:
Ingper skrev:
Nja, laga kraft vinner väl en dom/beslut i det ögonblick den inte längre går att överklaga. Normalt sett har man visserligen tre veckor på sig att överklaga ett beslut, men i detta fallet vinner det ju laga kraft i samma stund som det inte beviljas prövningstillstånd. Det är ju från den stunden inte längre överklagningsbart.
Jag trodde det var en viss period men jag kan ha fel. Det borde stå i beslutet att inte meddela prövningstillstånd.
 
bergenudd skrev:
Jag trodde det var en viss period men jag kan ha fel. Det borde stå i beslutet att inte meddela prövningstillstånd.
Det står i beskedet vi fick från Svea Hovrätt (Mark- och miljööveromstolen) att deras beslut är att inte meddela prövningstillstånd i vårt ärende, samt, att beslutet inte får överklagas.

Men jag undrar - ska man inte få något besked om/när bygglovet vunnit laga kraft? Det står inget om laga kraft i Hovrättens besked. Vid vilken tidpunt vinner lovet laga kraft? Detta måste väl registreras på något sätt - eller?
 
Startbesked kan ges direkt efter att bygglovsbeslutet tagits samt justerats dvs innan det vunnit laga kraft. T.ex. kan ju grannar idiotöverklaga bygglovet i flera instanser och år. Då kan man lugnt bygga på, om man vet att det inte finns fog för överklandet.
 
Tack Anelie;

I mitt fall har kommunen nu bekräftat datumet för bygglovs laga kraft, så jag behöverr inte bekymra mig..Intressant dock, din information att startbesked kan ges innan bygglovs laga kraft. Det visste jag inte.

mvh
 
Men det är nog bäst att följa bygglovet NOGA,
annars kan ju grannar och andra hitta nya anledningar att överklaga.
 
O
Väldigt sant.... med tanke på hur det har överklagats hittils.... så är det helt klart säkrast att följa bygglovet, ner till millimeter nivå....
 
Bygger du nu enligt nya eller gamla PBL?
 
Underbart med trevliga och sympatiska grannar......
 
mariatherese skrev:
Bygger du nu enligt nya eller gamla PBL?
Nya PBL och det känns tryggt eftersom med nya PBL så får man faktiskt bygglov som vinner laga kraft (gick i praktiken inte med den gamla PBLen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.