Hej! Finns det någon som har fått avslag på förhandsbesked och som sedan överklagat och därefter fått godkänt? Snälla någon, ge mig lite hopp! Anledningen till avslaget är att ett nybyggt hus inte passar in i bygden (mest gamla hus runtomkring och en hel del k-märkta hus, dock inte i direkt anslutning till vårat) Tomten vi vill bygga på är åkermark. Hoppas och håller tummarna!
MVH - Madelene
 
Intressant fråga; Är förhandsbeskedet att anses som ett beslut? Nej knappast.
Endast beslut går att överklaga, till beslut skall bifogas besvärshänvisning, så den enskilde vet till/var hon skall överklaga. Eller rättare sagt, till vem överklagan skall ställas. Överklagan lämnas alltid till den myndighet som meddelat beslutet.
Men här får Du jobba för din sak Madelene, som vi talat om så många gånger tidigare här på Forumet ;)
Bäst är att börja med ett samtal med handläggaren/bygginsp, om vilken/vilka husstilar de kan godta i ett område med K-märkta hus= inte enkelt. Fota gärna andra hus i området som inte heller "platsar in" i området, eller försök förstå meningen med kommunens plan för området.
Tycker du ändå att det hus du valt inte skulle medföra någon förändring för området som helhet, skall du naturligtvis överklaga ett eventuellt nej.

Förtydligande angående förhandsbesked; byggherren (Du)begär ett förhandsbesked kanske för att kunna planera för det tilltänkta husbygget. Kommunen lämnar ett förhandbesked med Nej. De flesta nöjer sig med detta, och funderar om. Men om inte, får man begära ett beslut av de handlingar som ingår i ansökan, och sedan överklaga detta.
Göran
 
Hej Göran! Tack för dina kloka ord. Tänker inte ge upp utan skriva ett brev med alla argument som jag tycker är relevanta + använda de tips jag fick av dig. "It ain over until the fat lady sings" right? Tack för ditt inlägg! Madelene
 
Hej Madelene.
Tror bestämt att Saturnus2 är lite fel ute där. Vi fick avslag på vårt förhandsbesked, detta var alltså ett BESLUT som togs i Byggnadsnämnden. Överklagandeanvisning följer ett sådant avslag där det står hur man går till väga och vilka tidsramar som gäller. Det stämmer dock att man lämnar in överklagan till den myndighet/instans som gav avslag.

Vi överklagade till Länsstyrelsen som även de gav oss avslag. Tydligen inte ovanligt att LS går på BN:s utslag i dessa ärenden... Åtminstone i vårt län.

Därmed överklagade vi till Länsrätten som var ute på s.k. syn på vår tänkta tomt för ungefär en vecka sedan. Efterhand i dessa överklaganden så har vi försökt hitta nya infallsvinklar för att hävda vår sak samt att bemöta grunderna för avslag i de tidigare instanserna. Vi hoppas åtminstone att LS ser lite mer sakligt på ärendet än de tidigare instanserna.

Inom en vecka har vi beslut i frågan, kan återkomma med beskedet!!!

//Mvh Johan
 
hmmm. okej - tack alla. det gäller att vässa argumenten iallafall vad jag förstår...
Johan: Vad är anledningen till att ni fått avslag på erat förhandsbesked? Du får jättegärna återkomma och berätta hur det går! I vårat fall har vi bara fått stadsarkitektens rekommendation per brev där han "varnar" oss för hur han kommer att råda Byggnadsnämnden. De ska ha sitt möte den 23e november och vi har rätt att yttra oss i frågan som han uttrycker det. Han har dock sagt att de oftast går på sin egen stads stadsarkitekts rekommendationer.
 
Visst är det så att Byggnadsnämnden i de allra flesta fall går på Statsarkitektens linje. Vi fick också samma typ uttalande vid dennes första besök på vår tänkta tomt, men vi ville ändå försöka. Inom några dagar vet vi hur det gick i slutändan, återkommer... :-/

Angående skälen för avslag så har jag tidigare skrivit lite om vårt ärende på denna tråd;

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted2/0#0

Kämpa på!
 
Jag får också tacka för inläggen ;). Jag inledde med att frågan var intressant, och jag får rätta mig efter majoriteten. Om jag förstår det rätt, så lämnas en bygglovsansökan till kommunen, i denna begärs även ett förhansbesked. Byggavdelningen granskar ritningarna med förtur, och kommer fram till att huset strider mot planen. Man besvarar det begärda förhandsbeskedet med ett nej, och då innefattar detta ett beslut grundat på de bygghandlingar som bifogats ansökan. Om det då är förhandsbeskedet eller bygglovet man överklagar, kan man fundera över ;)

Men jag (min dummer) förutsatte att alla andra, även Madelene, kör sin egen stil.
Antingen ringer eller skriver man till kommunen, med en undran över vilka regler och planer som finns för området, man bifogar en bild på ett liknande hus man vill uppföra, t ex 1 1/2-plans med sadeltak, man erhåller (kostnadsfritt) svar, om att det området får endast bebyggas med 1-plans hus, och max byggyta 1/3 av tomten. Det här ger då byggherren en fingervisning om vad som gäller för området. När byggherren kollar närmare på området, finner denna att det finns några nybyggda 1 1/2-plans kåkar där ändå. Jaha tänker byggherren, svågerpolitik= säkert en kompis till kommunalrådet ;D
och så är karusellen igång med överklaganden ;D till en icke oväsentlig kostnad för den som kräver sin rätt....
the show is not over, until the fat lady.......
 
Nja, där blev nog begreppen sammanblandade ;). Man söker antingen bygglov direkt ELLER förhandsbesked. Förhandsbesked kan ibland vara lämpligt att börja med om man t.ex vill stycka av/bygga utanför detaljplanelagt område. En sådan ansökan kräver inte lika detaljerade ritningar och uppgifter som en bygglovsansökan.

Får man avslag på förhandsbeskedet så kan man alltså överklaga det beslutet.

Får man detsamma beviljat så söker man alltså ett formellt bygglov i samma ärende (inom 2 år).

//Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.