Kanske det kan hjälpa någon annan!

Jag har inga allergier eller överkänslighet mot något, men har mått skit hela december. Blev helt kry över julhelgen då julmusten byttes ut mot öl och snaps. Ett glas julmust igår och det gick åt h-e med magen igen.

Någon som känner igen sej?
 
G Galten skrev:
Kanske det kan hjälpa någon annan!

Jag har inga allergier eller överkänslighet mot något, men har mått skit hela december. Blev helt kry över julhelgen då julmusten byttes ut mot öl och snaps. Ett glas julmust igår och det gick åt h-e med magen igen.

Någon som känner igen sej?
Sockerfri?
 
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Sockerfri?
Ja, fast jag konsumerar en hel del Cola Zero resten av året som inte verkar påverka magen
 
G Galten skrev:
Ja, fast jag konsumerar en hel del Cola Zero resten av året som inte verkar påverka magen
Kan vara olika sötningsmedel och att du inte tål det i musten?

Jag kan öht inte dricka/äta något som innehåller "konstgjorda" sötningsmedel (utom xylitol)
 
  • Gilla
moonsire och 1 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Kan vara olika sötningsmedel och att du inte tål det i musten?

Jag kan öht inte dricka/äta något som innehåller "konstgjorda" sötningsmedel (utom xylitol)
Bra tanke! Jag skall kolla upp vad Apotekarnes innehåller (y)
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
G Galten skrev:
Bra tanke! Jag skall kolla upp vad Apotekarnes innehåller (y)
Den innehåller enbart aspartam som jag helt säkert tål (är diabetiker, så det konsumeras en hel del aspartam)

Då är det något annat i smakämnen eller ”maltarom” som ger besvären. Och det är inga små besvär vi pratar om... Fattade bara inte att det hade med julmust att göra
 
G Galten skrev:
Den innehåller enbart aspartam som jag helt säkert tål (är diabetiker, så det konsumeras en hel del aspartam)

Då är det något annat i smakämnen eller ”maltarom” som ger besvären. Och det är inga små besvär vi pratar om... Fattade bara inte att det hade med julmust att göra
Lycka till i felsökningen!

(Dock kan en överkänslighet uppstå "helt plötsligt" men hoppas innerligt att så inte är fallet)
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Mår bra av öl och snaps och dåligt av sockerfri läsk. It’s a feature, not a bug.
 
  • Gilla
  • Haha
Galten och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Mår bra av öl och snaps och dåligt av sockerfri läsk. It’s a feature, not a bug.
Själv blir jag bakfull av viss alkoholfri öl. Får dricka starköl istället. Rätt synd om mig faktiskt ;)
 
Man brukar ju använda sockerkulör (karamelliserat socker E150) för att få färg på drycker. Kanske värt att kolla upp om det är sånt i din julmust, även om den för övrigt är sockerfri, och om det är det du reagerar på.

Nästan all must görs för övrigt på essens från Roberts i Örebro. Den blandas ut på de olika bryggerierna med kolsyrat vatten och socker eller sötningsmedel. Om sen essensen innehåller socker vet jag inte.
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Testade i år igen, drack ett stort glas julmust idag. Har ägnat hela kvällen på skithuset! Så det får bli starköl istället i jul :beer:
 
G Galten skrev:
Testade i år igen, drack ett stort glas julmust idag. Har ägnat hela kvällen på skithuset! Så det får bli starköl istället i jul :beer:
Jo det är rätt vanligt att Julmust har denna effekten även pepparkakor just pga kryddorna :) tror bara inte vanligt folk vill prata om det haha
 
  • Gilla
Galten
  • Laddar…
Å andra sidan kommer du få ner mer julmat... win-win? :cool:(y)
 
  • Gilla
  • Haha
galento och 2 till
  • Laddar…
A
G Galten skrev:
Testade i år igen, drack ett stort glas julmust idag. Har ägnat hela kvällen på skithuset! Så det får bli starköl istället i jul :beer:
skippa musten helt.
gör en god julmumma istället eller drick öl.
Det gör iallafall jag.. (y)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.