Hur är det med skadestånd eller liknande om husdjur sklle bli sjuka av boendemiljö när man bor i hyresrätt?
Min ena iller började före sommaren få problem med luftvägarna han hostade en massa. Jag var hos vetrinär med honom de kunde inte hitta någon bakomliggande sjukdom så en allergi och astma utredning gjordes på honom.
Jag har idag fått provsvar där ingen allergi eller astma kunde påvisas däremot så kunde man konstatera via allergipanelen och sköljprov taget från lungorna att han har haft en överaktivering av lungslem som ofta astmatiker får och att detta har varit utlöst av troligtvis aspergillus alltså mögel.
Enligt vetrinär så är deta övergående då det inte utvecklats till allergi, men om han skulle fortsätta utsättas för ämnet så skulle det utvecklas till allergi och kanske astma.

Nu kännner jag att det är ren tur att vi flyttat innan han blivit riktigt sjuk och att det "bara" var mitt husdjur som blivit sjukt och inte jag själv.
Jag tänker inte tjata på hyresvärden utan jag är mer intresserad av kan man eventuellt kräva någon ersättning? Jag har ju fått tillsägelse om lukten i lägenheten( i min andra tråd) men kan jag hävda någonting nu när mitt djur har varit dåligt pågrund utav boendemiljön?
 
Hmm, undrar om man får kräva det via tingsrätten? I så fall kan det ju bli dyrt. Speciellt som husdjurs monetära värde inte på långa vägar reflekterar vad de är värda för husse och matte.

Hursomhelst så är vetrinärutlåtandet vatten på din kvarn i frågan om möglet i förra lägenheten.

Vad skönt att han blir bra igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.