Vår gamla panna (CTC 1100 Ekonomi) har börjat strula lite de senaste dagarna.
Vet inte om det är "termostaten" till själva elpatronen som strular eller vad det är?

Men det verkar som att pannan blir lite för varm och då löser överhettningskyddet ut, både framme på pannan/fronten, samt det som sitter i/på termostaten till elpatronen.
Har ingen aning varför detta händer och det har fungerat kanon fram till igår förmiddag.

Jag är sjukskriven på 75% och har redan en väldigt ansträngd ekonomi och hoppas såklart på någon billig men "ok" lösning tillsvidare.

Finns det något jag kan göra, testa själv?
Tusen tack på förhand!
 
Förmodligen någon kontaktor för elpatron spm inte släpper när tempraturen som den ska bryta är uppnådd
 
V Vector skrev:
Förmodligen någon kontaktor för elpatron spm inte släpper när tempraturen som den ska bryta är uppnådd
Ok?
Verkar som att det inte går att trycka in överhettningsskyddet på elpatronen nu längre (testade precis).
Så jag misstänker att det är den som är defekt?

Pannan når 100 grader även fast termostaten för elpatronen står på 40.
 
Kolla termostaten, ställ ner till lägre temp ca 55 C . löser det då . finns bara 2 sätt kvar. termostatfel, hur många klick är det på termostaten då du vrider från max till min. 1 , 2<eller 3 klick. Kan vara så att termostatn är en 2 polig och då ligger den 3 fasen på hela tiden. Fel på EL-patron, den kan ha spruckit och då går ström från patron via vattnet till manteln och kommer att värma tills ÖHS bryter. Det kan gå att dra ur en säkring i taget och vänta några timmar och se vad som händer, brukar vara den tredje fasen som ligger direkt på patronen.

Edit som det sägs, om det finns kontaktor ( det ska då smälla lite lätt i pannan ) som fastnat i läge till.
 
Är det kontaktorstyrning som på ctc 1100 family?
I så fall kan det vara fel på någon kontaktor. Något fel på styrningen tycks det i alla fall vara.
 
J jonaserik skrev:
Kolla termostaten, ställ ner till lägre temp ca 55 C . löser det då . finns bara 2 sätt kvar. termostatfel, hur många klick är det på termostaten då du vrider från max till min. 1 , 2<eller 3 klick. Kan vara så att termostatn är en 2 polig och då ligger den 3 fasen på hela tiden. Fel på EL-patron, den kan ha spruckit och då går ström från patron via vattnet till manteln och kommer att värma tills ÖHS bryter. Det kan gå att dra ur en säkring i taget och vänta några timmar och se vad som händer, brukar vara den tredje fasen som ligger direkt på patronen.
Tror att det är 2 klick på ratten. Men hur vet jag om det är termostaten eller elpatronen som strular då?
Känns mest logiskt att det är termostaten som har gett sig.
 
Inte säkert med termostaten, dom brukar hålla länge, enligt schemat så ligger en fas direkt på patronen och är det då ett hål på patronen så kommer den att värma till max. Dra ut en säkring i taget och vänta och se om den löser på ÖHS, Årsmodell på pannan vet du det, före 99 så var kontaktorer och efter så går det enbart via termostaten. Dra ur propp nr 3 den fasen går direkt till patronen, då kan inte värmas med en slingan, hur många patroner har du , kan vara en som är delad i olika effekt.
 
J jonaserik skrev:
Inte säkert med termostaten, dom brukar hålla länge, enligt schemat så ligger en fas direkt på patronen och är det då ett hål på patronen så kommer den att värma till max. Dra ut en säkring i taget och vänta och se om den löser på ÖHS, Årsmodell på pannan vet du det, före 99 så var kontaktorer och efter så går det enbart via termostaten. Dra ur propp nr 3 den fasen går direkt till patronen, då kan inte värmas med en slingan, hur många patroner har du , kan vara en som är delad i olika effekt.
Jag är verkligen tacksam för all hjälp, men är lite osäker på vad du menar nu.

Har flera servrar uppe så vill helst inte börja skruva av en massa proppar.
Tror att det bara ska vara EN elpatron på denna modellen. Årtalet på pannan är jag tyvärr lite osäker på.

Och hur kan pannan ens fungera om jag tar ur proppen? Ursäkta en dum fråga. Hahaha!
 
Den går på trefas och har treproppar.
 
Guldstrand Guldstrand skrev:
Och hur kan pannan ens fungera om jag tar ur proppen? Ursäkta en dum fråga. Hahaha!
El-patron och pannan har en egen 3 fasgrupp och det ska visas vid proppskåpet, drar du ur en propp så händer inget med det andra i huset, brukar vara 16 amp till pannan.
 
Jag tror att det endast är själva elpatronen eller termostaten som är problemet.

Går det att felsöka dessa på något enkelt sätt?
(Har en multimeter hemma.)

Är verkligen tacksam för all hjälp.
Trots usel ekonomi kan jag tänka mig att Swisha en slant till den person som har tålamodet att hjälpa en något novis man med att hitta felet.
 
Elpatronen kan inte leverera effekt utan att den tillförs effekt. Så då termostaten är misstänkt. Mät om du har spänning på elpatronen när termostaten borde vara frånslagen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.