Hej!

Då och då blir våra element och vattnet i kranarna brännande varma. Därefter dröjer det inte länge innan överhättningsskyddet på elpannan löses ut, det blir då kallt i hela huset och jag måste trycka på knappen för återställning för att värmen skall komma tillbaka. Elpannan heter AutoTerm 615.

Vad kan detta bero på?

Jag har också noterat att den svarta mätaren på manomentern ibland är nere på noll - men är inte säker på att det finns något samband. Jag brukar då fylla på vatten till ca 1,5 bar. Instruktionsboken säger att det skall räcka med att kontrollera manomenterna 2 ggr per år, men hos oss behövs den iaf kollas två/tre ggr per månad. Den röda mätaren verkar så konstant på omkring 1 bar
 
  • bild (4).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den röda visaren ställer man själv med en skruvmejsel i mitten. Den skall inte röra sig och är inställd som ett riktmärke där den svarta visaren skall befinna sig. Det ska räcka med ett tryck på 1 bar om du har max 10 m höjd mellan manometern och högsta punkten i värmesystemet.

Att det blir varmt och att överhettningsskyddet löser kan tyda på att termostaten i pannan är defekt.

I och med att pannan blir mycket varm och då stiger trycket varav säkerhetsventilen öppnar. Det kan vara en anledning att trycket i systemet sjunker.

För du har väl luftat av och kollat så du inte har läckor någonstans i systemet?
 
Redigerat:
Hur luftar man av? Det står inte någonting om det eller om läckor i bruksanvisningen vad jag kan se.
 
Avluftningen gör du på radiatorerna.
Läckorna kan du inte läsa till dig i instruktionsboken - det får du själv visuellt kontrollera.

Vilken typ av expansionstank har du?
Om du har en sluten tank så kan det vara för lite tryck i gummiblåsan.

Ta lite bilder så är det lättare att ge råd
 
Radiatorerna är avluftade. Har faktiskt aldrig haft något problem med luft där.

Här är bilder
 
  • bild 2 (1).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 1 (1).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det är väl pannan som bilderna föreställer?. Jag tänkte mig att du kunde lägga upp en bild på expansionstanken och dess manometer?
 
Redigerat:
Du har säkert någon läcka.
Men jag föreslår att du tar en titt på termostaten (elektriskt). Det kan vara den som hänger sig I bland.

Om termostaten hänger sig ökar värmen tills överhettningsskyddet loser.
Om temperature går upp högt I temp kan det leda till att övertrycksventilen öppnar och släpper ut lite vatten I avloppet.
Detta kan vara en orsak till att du tappar tryck.
Men förstår jag dig rätt har det pågott ett längre tid så då finns det nog någon läcka.
 
Hade jag last hela tråden innan jag svarade
Roland53 har ju redan skrivit detta :eek:
 
Som ni kanske märker är jag lite nybörjare på detta (har bott i lägenhet hela livet framtill drygt ett år sedan).

Jag är inte säker på var termostaten sitter. Det finns väl en utomhus och en inomhus? Går det avgöra visuellt om termostaten är defekt?

Läcka - det innebär då att det skulle rinna/droppa vatten omkring pannan? Det enda jag hittar är fukt kring kallvattenrören, men det är förmodligen bara kondens?

Här kommer lite fler bilder
 
  • bild 3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 2 (2).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild 1 (2).JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Manometern ser lite mysko ut. Finns det bara en röd visare? Det borde finnas även en svart visare, eller döljs den bakom den röda? I så fall har du rätt tryck i expansionstanken. Håll koll på den svarta visaren så den inte sjunker till mot noll. Då har du förmodligen en läcka i värmesystemet.

Betr. termostater på pannan; Du har väl någon inställningsvred där du ställer in önskad temperatur på pannan?Dessa har en termostat funktion, dvs de slår till pannan när temperaturen är låg och slår ifrån pannan vid uppnådd inställt värde.Om inte den slår ifrån (funktionen kass - inte helt ovanligt) så fortsätter pannan att värma ända tills överhettningsskyddet löser ut (överhettningsskyddet är ett skydd så att inte pannan börjar koka - trycket ökar och att något pga trycket sprängs sönder).
 
Jag justerade den svarta visaren innan jag fotograferade. Den ligger bakom den röda. Det är därför den inte syns.

Men nu kollade jag precis igen, och den svarta visaren var då nere på noll. Överhättningsskyddet hade dock inte lösts ut.

Kan en läcka synas och åtgärdas av mig? Var skall jag titta? Eller är det bara att ringa efter en fackman?
 
kia2 skrev:
Jag justerade den svarta visaren innan jag fotograferade. Den ligger bakom den röda. Det är därför den inte syns.

Men nu kollade jag precis igen, och den svarta visaren var då nere på noll. Överhättningsskyddet hade dock inte lösts ut.

Kan en läcka synas och åtgärdas av mig? Var skall jag titta? Eller är det bara att ringa efter en fackman?
Börja med att kontrollera lufttrycket på exp.tanken. Det sitter en luftventil typ cykel- eller bildäcksventil. Om du har > 0,5 bar där så är det OK (när du inte har något vätsketryck från vattensidan).
Om detta tryck är 0 så har du ingen expansionsmöjlighet när tempen stiger i systemet och då öppnar säkerhetsventilen och trycket blir 0 på vattensidan.
Detta kan vara "läckan", i annat fall så kan läckan vara precis var som helst där vattenrören (vi pratar nu värmesystemet) är dragna, så om du misstänker rörläcka så är det bara den hårda vägen som gäller; följ rören och se med blotta ögat.
Ett mer avancerat sätt för läcksökning är att fylla spårgas men då pratar vi speciella firmor och därmed kopplade kostnader.
 
Tack för hjälp. Jag köper en lufttrycksmätare idag och kollar. Fungerar denna typ?

15-1922_m.jpg
eller denna?
619102.jpg

Om trycket är 0, kan jag då själv öka trycket?
 
Redigerat:
Såvitt jag förstått så ska det bara vara att pumpa i luft till rätt tryck.

Men nu är det väl så att såna där expansionskärl normalt har en gummiblåsa i sig (som luften befinner sig i), om den blåsan har spruckit så måste antagligen expansionskärlet bytas.
 
Om gummiblåsan spruckit kommer det förmodligen vatten i ventilen när man försöker mäta trycket. Då krävs byte till nytt expansionskärl.

Förtrycket skall pumpas upp och mätas med tomt värmesystem, alltså inget pannvatten kvar i värmetanken eller radiatorer/rör som ger vattentryck på gummiblåsan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.